Større hul til emhætten

Min emhætte kan ikke komme af med luften da hullet i væggen (ydervæg bestående af 2 x halvstensvæg - mursten) - er for lille. Har lige haft det hele adskilt og røret gennem væggen er ca ø100 mm. Det skal være ø150 mm. Hvordan gør man det uden hammer og mejsel (med risiko for at slå stenene løse i væggen).
Er det noget med et hulbor (diamant) og så en plade til centrering indtil der er ridset dybt nok i væggen. Og så “bare fortsætte til jeg er igennem..? Er klar over, at øvelsen skal gøres fra både inde og ude...

er der en “rigtig“ løsning ?

Hense
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan også bore en række huller med feks et 10mm bor i cirklen og så slå resten fri med hammer og mejsel.
Mursten er nemme at bore i, og ligeså nemme at "rette" til med en mejsel. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Er det ikke ret mange murbor der skal til for at løse opgaven. Det er mange for at lave cirkel ø150 mm (x2)..? - eller bruger jeg bare dårlige bor?

Hense
Det tager 1 time med slagboremaskine at bore de små huller både ude fra og indefra. Inden du får stillet op til at bore med 150 mm diamant kop er der gået meget længere tid.
Det skal være men special boremaskine og skal fastholdes med skinner.
Ja du skal naturligvis ikke bruge de dårligste bor. Lej en borehammer med sds plus bor og det går som en varm kniv i lunken smør.   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis