Styrhus tag

Hejsa
Jeg er helt grøn herinde og har masser af spørgsmål, men jeg lægger ud med dette:

Jeg står for at skulle istandsætte en gl. dykkerbåd. Forrige ejer har lagt tagpap på styrhus taget (fladt) og indvendig har han sat fire metal (stål?) stænger der går fra tag til gulv og disse står ligesom midt i rummet. Jeg tænker at han nok har ville bruge dem til at "holde" taget men de er altså dumt placeret. Jeg tænker jeg vil fjerne dem og sikre taget på anden måde. Har I nogle idéer (tværgående lægter i træ/metal?) fremgangsmåde, materialer? Selve styrhusets dimentioner er ca 3½ m bred og 4½ m lang.


Hej hej fra Novicen
"She believed she could, so she did"
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det nemmeste er of bygge det som et alm fladt tag, så du skal have noget spærtræ der kan bære spændet på de 3m + udhæng i bredden
Uden og gøre mig klog på spærtræ, vil jeg mene 50x150mm burde kunne holde til 3m spænd med 90m afstand imellem så kan du isolere under. men ellers skal det opbygges som om det var et alm fladt tag på et hus
Tak, så har jeg noget at gå efter, så kan jeg altid spørge i byggehandlen/trælast, Det bliver nok en smule mindre end 90 cm men det gør ikke noget tænker jeg. Lige pt. ligger båden langt fra hvor jeg bor og ham der har den til salg er en opkøber da den forrige ejer opgav og forlod den.
Jeg må indrømme jeg ikke er den store fan af fladt tag jeg ville gerne lave noget med lidt hældning så kunne jeg også nemmere opsamle regnvand tænker jeg.

Hej hej fra Novicen
"She believed she could, so she did"
Til et styrhus er spærtræ som foreslået rigeligt, men jeg ville bue taget en anelse så det synsmæssigt ses at taget buer. Det er grimt med et helt fladt tag på en båd, og mens du er i gang, så lav et passende udhæng.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Tak Rantzau.
Jeg giver dig ret i at det ikke er særlig kønt med det flade tag. Nu skal jeg bruge skibet som bobåd og vil gerne være selvforsynende. Så min tanke er at have solceller med en mini tagterasse i midten. Tænker at bygge det op med et stål/aluminium skelet 

Hej hej fra Novicen
"She believed she could, so she did"
De fleste ombyggede husbåde har desværre mistet deres maritime præg og fremstår nu som et misfoster. Kan du under opbygningen bibeholde det maritime præg, vil du med stor sandsynlighed ende med et både praktisk og smukt resultat.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
mener du ude eller inde i båden?

Hej hej fra Novicen
"She believed she could, so she did"
Først og fremmest ude. Inde er der større spillerum uden det går ud over helhedsindtrykket.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
ikke helt sikker på hvad du mener og dog ... Inde er traditionelle sejlbåde virkelig uhandie inrettet, men de er jo heller ikke bygget til at skulle bo ombord hele året rundt. Den jeg skal renoverer er en dykkerbåd den ligner ikke helt hvad jeg ser som traditionel. Jeg ville helst have haft en kutter men de er bare ikke til at betale hvis de skal være bare en smule tætte i skroget.

Hej hej fra Novicen
"She believed she could, so she did"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis