Montering af ekstra stykke ledning på nul-ledning

Hej,
Jeg skal montere en loftslampe og der er ikke et egentligt lampeudtag. Ledningerne ligger frit inde i et hul i  væggen. Der er to nulledninger der er samlet i en muffe, og der er ikke rigtig plads i lampen til de to ledninger. Må jeg bare montere et lille stykke installationskabel i muffen med de to nulledninger og så sætte det nye stykke ind i lampen?
Tak for hjælpen.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan du godt. Men vil tro en elektriker vil sige at en lampe skal monteres med blød ledning. Og at blød og stiv ledning ikke må monteres under samme klemme. Så derfor vil den rigtige løsning nok være en kronmuffe.
@Subwoof,
Tusinde tak for hurtigt svar!
Jeg fik nok ikke forklaret helt dækkende nok, men jeg vil stadig mene at det er ok jf. dit svar.
Når jeg siger at jeg skal montere lampen, så mener jeg i de to tilslutninger der er i lampen, det er en tallerkenlampe hvor tilslutningen sidder inde i lampekonstruktionen.
Igen, mange tak for hurtigt svar og god weekend.
Bh.
Michael
Der er på INGENmåder lovligt at gemme samlinger med muffer inde i en væg........men er der et hul så kan der jo meget nemt monteres en vægdåse hvori de kan samles... og det vil være lovligt. Den løsning du har gang i, skriger til himlen på ulovlig hjemmefuskeri af den værste skuffe..... og en god måde at samle blød og hård dleder på er enten gennem en kronmuffe som der foreslås eller bruge den muffe som l angst de fleste elektrikere bruger i dag nemlig en wago muffe den er som skabt til formålet.
Hej,
Lyder til at jeg er på vej ud i noget rod :-( Hvad er det der gør løsningen ulovlig, er det at mufferne er placeret inde i væggen, eller er det hvis der laves en samling i en standardmuffe af blød og hård ledning, sidstnævnte gør jeg nemlig ikke.
Vedhæftede billede viser, at jeg har sat to stykker installationskabel på fase og nul muffen, og så stoppet mufferne tilbage i væggen hvor de lå i forvejen.
De to forlængere går så direkte ind i tilslutningsklemmerne på selve lampen så der er ikke noget mix imellem blød og hård ledning.
Jeg tvivler på a jeg kan få plads til en vægdåse idet afstanden til trævæggen til bagvedliggende beton kun er ca. 20 mm.
Tak for hjælpen, igen.
Altså det jo ikke en skjult samling, når man blot kan løfte låget af lampen.
Men om det lovligt uden en dåse, ved jeg ikke.
Der må en elektriker på banen.
Annonce
For mig ligner det også at der er en dåse inde bag hullet
Jeg ser det som den type letvægs plastdåser man bruger( SV dåse ). Der bliver hullet i front boret ud samtidig med hul i væggen..Så det er ok at have en fast monteret lampe hen over hullet. Blød ledning ud i lampen og samlet med Wago, dobbelt samlemuffe eller kronemuffe. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis