Garage regler mht genvex og dampspærre

Hej forum,

håber der er nogle skarpe bygningskonstruktører eller andre vidende imellem :)
Vi fik bygget hus i 2015 og i samme ombæring lavet integreret garage. Da jeg på forhånd tænkte at bilerne kommer våde ind bad jeg om en løsning på fugt, og de kørte så en indsugning og udsugning fra vores Nilan 300 LR til garage. Og så til det jeg er blevet i tvivl om. Jeg fik at vide af en gut på facebook at man ikke må bruge husets genvinding i garage pga at hvis der går ild i bilen kan den suge flammmerne ind i Nilan'en. Det gir et eller andet sted mening. Han havde så en ekstra lille Nilan til garagen, men jeg kan ikke se fordelen hvis de alligevel begge står i loftrummet...

I vores garage er der som på tegningen 1 indsugning som sidder på toilettet, og udblæsning der er ude ved bilerne. Har markeret dem med røde cirkler. Er det en ulovlig måde at gøre det på? Altså det er alt sammen lavet af byggefirmaet, som på alle områder har virket professionelle (også da der var betalt :) ). Hvis det er forkert vil jeg prøve og tage kontakt til dem.

Et andet spørgsmål også til garagen, byggeteknisk - under troldtekt er der alukraft "dampspærre". Da jeg gerne vil ha sat spots op, havde jeg tænkt mig at fjerne en række troldtekt plader og så skære en strimmel alukraft ud (den er meget stram, der er ikke plads til spots som det er nu) og bytte den ud med 0,2mm Dafa dampspærre med en "fold" på så der er plads til lavprofil spot - og så tape den op med dampspærre tape mod alukraft og lime den til væggen - altså så den er helt tæt igen. Men mit spørgsmål går på, må man godt bruge plast dampspærre i garage, eller er der en brandmæssig grund til at der er sat alukraft op? Ville nemlig gøre klar så der er boret hul til spots i troldtekt og plads til kabler og spots og så få en elektriker til at trække kabler og tilslutte spots.

Så det korte af det lange:

1. Må man bruge husets Nilan til affugtning i garage hvis indsug er på toilet, og udblæs er ved biler eller er det ulovligt? (Nilan står i loftrum over isolering)

2. Må man bruge plast dampspærre i garage under troldtekt, eller skal det være alukraft pga. noget brand halløj?

har vedhæftet billede af garage med indsugning udblæsning placering samt tværsnit af hvordan jeg havde tænkt at lave dampspær så der var plads til en spot til indbygning i isolering med lav indbygningshøjde.

på forhånd tak,
søren

Hej forum, håber der er nogle skarpe... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej, er det muligt at finde det på skrift? Ikke fordi jeg ikke tror på dig men mere så jeg eventuelt har noget at henvise til når jeg henvender mig til byggefirmaet. Ja det blev bygget i totalentreprise og jeg har aldrig skænket det en tanke. Tak for dine input, var ikke klar over at selvom der monteres brændspjæld at det stadig ville være ulovligt. Træls.
Hej.
Mener du ikke omvendt med ind og udsugning? 
Reglerne siger at der min. Skal udskiftes 10 l/s på et toilet, altså udsugning fra toilet til det fri?
Indsugning til garagen skal skal dimensionere efter størrelse og brug. Altså tilføjelse af luft.
Der skal udføres brandspjæld på udsugning områder hvis denne passere en brandcelle eller brandsektion. 

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hej Martin, havde siddet og håbet på du så indlægget :) det er fordi husets Nilan anlæg også dækker garagen. Jeg har toilet i garagen hvor udsug er og indblæs er ved biler. Jeg kan så forstå at der skal brandspjæld på indsugning. Men er det ligeledes ulovligt at have samme Nilan til at ventilere både garage og hus? Det fungerer rigtig godt, Nilan kører altid på laveste niveau med mindre vi går i bad og garagen er altid tør og rar at være i. Huset er bygget efter BR15. Men det er super træls at det ikke er lavet rigtigt nu det var total entreprise. Og forresten kan du svare op dampspærre spørgsmålet? Skal der være alukraft i garage eller må man godt bytte noget af det ud med plast dampspærre? (Så jeg kan få plads til spots). Mvh Søren 
Garagen skal først være selvstændig mekanisk ventileret når den er over 150 m².

Jeg forstår ikke helt hvorfor der er anvendt alukraft.
Der skal anvendes en ordentlig dampspærre som plast eller rette sammenlimet krydsfinersplader m.m. hvor tætningsløsningerne vil kunne opretholde tæthedskravet gennem klimaskærme jf. Bygningsreglementet (blower door test).
Det kan alukraft ikke overholde. Alukraft bruges for det meste ved reparation/ mindre renoveringer af ældre huse.
Der må gerne byttes ud.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Tusind tak Martin. Jeg forstår heller ikke helt alukraft i garagen.. men fedt jeg kan “lappe” med plast i de rækker jeg skal ha mere plads til spots. Dvs. For at få garagen “lovlig” så skal jeg “blot” have monteret brandspjæld på den kanal der suger luften ud af garagen? Så den lukker og ikke suger ilden ud af garagen? Eller skal der også brandspjæld på den kanal der blæser den friske luft ind i garagen igen (kan jeg ikke forestille mig). Igen tak for dit input, har fanme ikke ku sove siden jeg fandt ud af at det var lavet forkert, da jeg ikke vidste hvad der skulle til for at fikse det.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis