Garage regler mht genvex og dampspærre

Hej forum,

håber der er nogle skarpe bygningskonstruktører eller andre vidende imellem :)
Vi fik bygget hus i 2015 og i samme ombæring lavet integreret garage. Da jeg på forhånd tænkte at bilerne kommer våde ind bad jeg om en løsning på fugt, og de kørte så en indsugning og udsugning fra vores Nilan 300 LR til garage. Og så til det jeg er blevet i tvivl om. Jeg fik at vide af en gut på facebook at man ikke må bruge husets genvinding i garage pga at hvis der går ild i bilen kan den suge flammmerne ind i Nilan'en. Det gir et eller andet sted mening. Han havde så en ekstra lille Nilan til garagen, men jeg kan ikke se fordelen hvis de alligevel begge står i loftrummet...

I vores garage er der som på tegningen 1 indsugning som sidder på toilettet, og udblæsning der er ude ved bilerne. Har markeret dem med røde cirkler. Er det en ulovlig måde at gøre det på? Altså det er alt sammen lavet af byggefirmaet, som på alle områder har virket professionelle (også da der var betalt :) ). Hvis det er forkert vil jeg prøve og tage kontakt til dem.

Et andet spørgsmål også til garagen, byggeteknisk - under troldtekt er der alukraft "dampspærre". Da jeg gerne vil ha sat spots op, havde jeg tænkt mig at fjerne en række troldtekt plader og så skære en strimmel alukraft ud (den er meget stram, der er ikke plads til spots som det er nu) og bytte den ud med 0,2mm Dafa dampspærre med en "fold" på så der er plads til lavprofil spot - og så tape den op med dampspærre tape mod alukraft og lime den til væggen - altså så den er helt tæt igen. Men mit spørgsmål går på, må man godt bruge plast dampspærre i garage, eller er der en brandmæssig grund til at der er sat alukraft op? Ville nemlig gøre klar så der er boret hul til spots i troldtekt og plads til kabler og spots og så få en elektriker til at trække kabler og tilslutte spots.

Så det korte af det lange:

1. Må man bruge husets Nilan til affugtning i garage hvis indsug er på toilet, og udblæs er ved biler eller er det ulovligt? (Nilan står i loftrum over isolering)

2. Må man bruge plast dampspærre i garage under troldtekt, eller skal det være alukraft pga. noget brand halløj?

har vedhæftet billede af garage med indsugning udblæsning placering samt tværsnit af hvordan jeg havde tænkt at lave dampspær så der var plads til en spot til indbygning i isolering med lav indbygningshøjde.

på forhånd tak,
søren

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mht. ventilationen så er garagen at betragte som en selvstændig brandcelle og du må IKKE føre ventilationsrør derud uden at der etableres brandspjæld mm.

Jeg har lige talt med et ventiationsfirma om netop det og meldingen er, at det ikke kan betale sig i et privat hjem, fordi det er for omfattende/dyrt. Det kan langt bedre betale sig, at sætte alm. blæsere op i rummet. Alternativt 2 x enrums-genvindingsaggregater, som f.eks. Duka One (en i hver sin side af garagen) og forbinde dem, så de koordinere indblæsning og udsugning.

Mvh. AllanE
Hej Allan,

tak for dit input. Kan se jeg er i lidt af en kattepine, huset er 6 år gammelt nu. Jeg må prøve og skrive til byggefirmaet om der er brandspjæld i, eller der er lavet andet. Som jeg forstå det så er det faktisk ikke lavet lovligt som det er i dag, med mindre der er lavet noget specielt.

Jeg ved ikke hvordan jeg er stillet i en situation hvor det som byggefirmaet har lavet ikke er lovligt. Er det noget som byggeskade kan dække mon.

mvh
søren
Ren nysgerrighed..

Er der brugt "alukraft" dampspær i dit hus fra 2015?

Mvh. Christian M
 

Ørn skrev den 24-11-2020 02:28:51

Hej Christian, ja i garagen er der. Ikke i resten af huset. Mvh Søren 

 Okay ved du hvad årsagen til dette er? Jeg har bare hørt at alukraft ofte er "hullet som en si", så det undre mig at man bruger det i år 2015


Mvh. Christian M
 

Det er ikke hullet men det er meget sårbart i forhold til dafa folie F.eks. Jeg ville også gerne vide om det havde en anvendelse i forbindelse med brand sikring men i følge troldtekt nævner de at for at få en BD 30 brandsikring skal der blot være 25mm troldtekt med 100mm stenuld bagved. De nævner ikke alukraft. Det var derfor jeg skrev her on nogen ved om det er et krav med alukraft i garage pga noget brand men det tyder det ikke på. Det skal siges at alukraft når det er intakt har højere modstand overfor fugt end plast. Selvom det nok er i bagatel grænsen. Jeg ville dog personligt hellere have haft plast. Plast er super stærkt i forhold til alukraft det er uhyggeligt skrøbeligt.
Hej,

Moderne “alukrak” er som regel med en bagside af plastik, hvorimod de førhen var af papir.
Fordelen ved alu er at de har en meget højere Z-værdi (faktor 2-300) - Den eneste fordel, som jeg kan se er, at en garage oftest har en høj luftfugtighed efter man parkere en våd bil i et opvarmet rum.

ps. Z-værdi er dampmodstandsevne

Ang. Ventilation.
Der skal være brandspjæld på.
dertil kommer at de garagen og huset ikke må dele ventilation - du risikere at få udstødningsgasser ind i beboelsen. 

/K

hej, luften i Nilan bliver ikke genbrugt så det der suges ud kommer ikke ind igen. Kun varmen fra den gamle luft. Og bilerne holder jo heller ikke tændt i garagen :) så det er jeg ikke så nervøs for. men jeg skal ha undersøgt hvordan jeg er stillet med at få byggefirma til at fikse det brandspjæld men aner ikke hvordan jeg er stillet i henhold til at nævne det overfor byggefirma her omkring 6 år efter aflevering. 
Hej igen,

Jeg er klar over, at en modstræmsvarmeksler ikke genbruger luften:-)
Men du spørger tik om det er lovligt, at bolig og garage deler ventilation - og nej det er det  bla.ikke jf. bygningsreglementet idet, at du kan få udstødningsgasser ind i huset.

Hvis firmaet har bygget huset i totalentreprise, så er det dem, som hænger på den! Omend det kan være svært efter seks år.

/K

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis