Loft til kip - forskalling

Hej LDS'ere. Så blev det min tur til at starte en tråd efter at have læst uendelig mange.

Jeg håber der sidder en klog person (eller flere) der kan hjælpe mig lidt.
Jeg skal have sat et gips loft op på nye spær. Vi har lavet en lidt sjov konstruktion med både hanebånd, plankespær og saksespær.
Spærene er alle 295mm, hvor der er lagt en 195 og en 95 mm isolering i.
Vi er netop blevet færdige med at montere dampspærre, så næste skridt er forskalling - og det er det jeg har brug for lidt hjælp til.

Planen er at montere en 45x70 pind, så vi kan få 70mm isolering mere i på indvendig side - vil det være smartest at smide dem op vandret eller lodret på spærene? Og er det fint bare at skrue dem med 120'er skruer?

Dernæst skal der forskallingsbrædder på, men jeg er endnu i tvivl om de skal på vandret eller lodret, og jeg tænker at det også afhænger af 70'er pinden.

Og så slutter jeg af med 2 lag gips (ja jeg ved godt det ikke er den bedste løsning, men budgettet er ikke til mere) - dem vil jeg meget gerne have op vandret.

Min umiddelbare tanke var at smide 70'eren op lodret, forskallingsbrædderne vandret, og gips vandret. Hvad tænker i om det? Jeg er meget åben for forslag og den bedste løsning. :)

Mvh
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du allerede har monteret dampspærre og den ligger 95mm inde, hvilket jeg vil mene er for langt, og du så yderligere vil smide 70mm på indvendigt, så går det altså helt galt med din dampspærre. Der var en regel der hed Max 1/3 inde i samlet isoleringstykkelse, men det er sidenhen ændret til 45-70mm inde pga de stigende isoleringskrav.

Måske har jeg misforstået hvad du har tænkt?
Udefra bliver det til
295 isolering
Dampspærre
70 mm isolering
Forskalling
Gips x 2
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Der kan jo ikke være tvivl om noget. Hvis du vil have gipsplader vandret, så skal forskalling under jo være vandret. Det kræver så at laget neden under forskalling ligger modsat altså lodret.
Men jeg ville nu anvende 12 mm fibergips plader som kun skal bruges i 1 lag. Det er nemmere at håndtere med 90 x 120 cm plader. Når man skal op over hanebånd og det skal skæres til omkring disse så er arbejdet med 1 lag rigeligt. Jeg bruger ret kantede og limer dem sammen ved samlinger med tilhørende lim patroner. Den limfuge der presses ud kan nemt bankes af dagen efter med en bred spartel. De skal spartles 2 gange. Først alle samlinger, skruehuller m.m. -så slibning og fuldspartling med bred spartel 40 cm. Du skal øve dig i at presse lidt mindre på den spartel side som du kører væk fra. Så undgår du "slæbespor"
Dine 70 mm + 22 mm forskalling giver 92 mm i alt men med 22 mm uden isolering. Jeg ville bruge skille rumslægter. Den på spærene på højkant, 57 mm og den vandrette på fladen som er 38 mm ( i alt 96 mm). Det er lidt stivere end 22 mm forskalling og kan så være gavnlig hvis du har 100 cm imellem spær. Isolering kan så være 45 mm lodret og vandret så passer afstande.
Når man skal sætte plader op på skråvægge er det lettere hvis man skruer en lille stykke pind på kanten af den man lige har sat op. så løfter man den nye plade op på dette hak og man risikere ikke at pladen hele tiden smutter fra en.
3-4 skruer er klar i munden og skruemaskine hænger klar i en skulder rem. Så kan man få pladen fæstnet uden at skulle i lommer el.lign for at finde de første skruer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar Erik
Jeg har ikke tænkt mig at bruge fermacell da materialer allerede er købt. 
Men det kan nu gøres på flere måder.
70'er vandret 
Forskalling lodret cc 30
Gips vandret

70'er lodret
Forskalling vandret cc 45
Gips vandret

De 22mm som du snakker om at jeg ikke får isoleret, er vel lidt ligegyldige? Man vil jo aldrig kunne forskalle og isolere helt ud? Medmindre man bruger 45x45 men det er i min verden håbløst. 
Jaaa jeg vil nu sige at man oftest sigter efter at isolere helt ud imod plader. Men du har da ret at ud 250 + mm så betyder 22 mm ikke meget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Altså du mangler ventilation over din isolering der burde jo være 50mm luft men det går jeg udfra du har styr på.

Jeg ville påfore som det hedder med de 70mm så bliver forskalling vandret, den ville jeg så lave i 11/4" toms bræt i stedet for det kan bedre udligne for spændet på de 90 cm

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Fiahgt skrev den 22-11-2020 15:00:32

Altså du mangler ventilation over din isolering der burde jo være 50mm luft men det går jeg udfra du har styr på.

Jeg ville påfore som det hedder med de 70mm så bliver forskalling vandret, den ville jeg så lave i 11/4" toms bræt i stedet for det kan bedre udligne for spændet på de 90 cm

 Ifølge undertag producenten så må der vidst max være 5 eller 10 mm fra isolering til undertag - det er diffusionsåbent :) 


Men hvis man nu ser bort fra de 70mm, så ville det vel være helt standard at bruge almindelige forskallingsbrædder? 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også