Spotlys i udhæng med både timer og sensor?

Hej

Vi skal have monteret spotlys i husets udhæng samt i udhæng til garagen.

Jeg ønsker, at lyset skal tænde med timer feks kl 16-23.
Herefter ønsket jeg, at lyset slukket helt, og at det tænder gennem sensoren (feks en dag man kommer sent hjem kl 2).

Mit spørgsmål:
1: Kan man koble både en timer og en sensor til?

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bare du har ledninger nok kan du gøre "alt". Jeg vil anbefale dig at montere lyssensor, så lyset selv tænder når det bliver mørkt. Du skal så have tilkoblet et ur, så du tvinger lyset til at slukke f.eks mellem 23 og 06.30. Ved at montere et separat ur, kan du lave et ugeprogram der er tilpasset jeres behov - f.eks. tænde senere for lyset søndag morgen.

Søren O
Jeg ønsker, at lyset skal tænde med timer feks kl 16-23.
Herefter ønsket jeg, at lyset slukket helt, og at det tænder gennem sensoren (feks en dag man kommer sent hjem kl 2).
Med de beskrevne ønsker skal du sætte en almindelig lyssensor op fx en sådan: https://www.biltema.dk/byggeri/elinstallationer/bevagelsessensor/bevagelsesdetektor-ip44-2000023280
Parallelt med denne sensor skal du sætte et ur op dvs kontakten på ures skal sættes parallelt med kontakten i sensoren.
Funktionen vil nu være at såfremt det er mørkt vil sensor tænde når der kommer personer. Derudover vil ures sørge for at der altid er tændt lys i dit definerede tidsrum.
Du skal derfor ikke have uret til at slukke - Du skal have uret til at tænde.
Jeg ville selv sætte et ur som dette op https://www.biltema.dk/byggeri/elinstallationer/tilbehor-till-elcentraler/koblingsur-digitalt-2000034663
og samle installationen i en tavle som fx denne: https://www.biltema.dk/byggeri/elinstallationer/installationsror/standardkapsling-2000021290

Mange tak for svar
Kan man bruge sådan en timer  🤔

https://www.jemogfix.dk/doegnur-m-30-min-interval/7110/9814030/search/?ds_rl=1243160&ds_e_ad_type=pla&gclid=Cj0KCQiAkuP9BRCkARIsAKGLE8VbeyrJtmpUrgKTBKln2QxBdk3FqZwFUWK0gdGPRKDhXkuxj0sM0IIaAvuHEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Ledningen med spots er koblet på han-stik som er sat i timeren, som så er sat direkte ind i stikkontakt.
Der skal lyssensor til også

Timeren er sat til at starte strøm kl 16.10 - 23.00
Jeg har indtil videre kun fået timeren koblet til. Skal sætte to lyssensorer på også.

Ellers skal det være et koblingsur
Og mon onkel Harald Nyborg har et

Nej, nu stopper du lige. Det kontaktur du henviser til er kun beregnet til julebelysning m.m.
Når du vil tilslutte spot i udhæng er det en fast installation, som skal laves rigtigt, og med fast tilslutning til din faste elinstallation. Få det nu lavet rigtigt første gang, det vil du glæde dig over i mange år.

Søren O
Hihi nej det dur ikke, det kan jeg godt se.
Vidste nemlig ikke, at der fandtes et smart tilkoblingsur. Jeg har taget begge jeres svar til mig, og jeg vil idag kigge på det. Spørgsmålet er hvordan man kobler uret til (sikringsboksen). Ellers skal jeg have en el-mand ind over. Problemet er bare, at der ikke er helt råd til det lige nu, da jeg indtil nu har brugt ret mange penge på renoveringen. Jeg må se, om en kammerat har forstand på det.
 Vi er færdige, og vi mangler lige prikken over i'et med spots i udhæng.
Huller til spots og monteringen af spots samt træk af kabel er ingen problem, kun ovenstående 😅.

Annonce
Sensor/ur (kontakter) tilkobles som vist på min børnetegning

Sindsygt godt

Tusinde tak til jer begge for svar 
Jeg har hentet materialerne, og min ven kan sagtens montere dem. 
Igen, tusinde tak for hjælpen 
Hej igen

Vi er blevet lidt forvirrede over billedet som vist. Selve timeren er anderledes end anvist på billedet. Hvordan tænker I, vi skal sætte det sammen? Kunne være fint med en tegning. 
Måske lidt sent, men har du overvejet Philips Hue eller lignende? Du monterer blot Hue pærer i stedet for almindelige pærer, og så skal de have fast forsyning. Når de er koblet på Hue broen kan de styres fuldstændigt som du lyster. Du kan koble sensorer, afbrydere, lave tidsplaner osv. Endda styre  det med telefonen. Er du vild og køber farvepærer kan dit hus ligne alt fra et bordel til et diskotek på Ibiza.
Fik jeg nævnt at følere og afbrydere er 100% trådløse?
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis