Spotlys i udhæng med både timer og sensor?

Hej

Vi skal have monteret spotlys i husets udhæng samt i udhæng til garagen.

Jeg ønsker, at lyset skal tænde med timer feks kl 16-23.
Herefter ønsket jeg, at lyset slukket helt, og at det tænder gennem sensoren (feks en dag man kommer sent hjem kl 2).

Mit spørgsmål:
1: Kan man koble både en timer og en sensor til?

Hej Vi skal have monteret spotlys i husets udhæng... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Det skulle vi have taget med fra starten i overvejelserne. Men vil bare gerne have lavet det her færdigt nu. Alt er næsten på plads, spots med ledninger osv. Det er kun koblingsuret, der skal sidde korrekt, så kører det forhåbentligt. Vi har fået et lille problem med ledningerne, da billedet ikke matcher 
Kan jeg få den på børnesprog 😊

De øverste ledninger kommer fra sikringsboksen/tavlen, som vist på billedet.
De nederste skal kobles med ledningen til lampen.
Men skal man så koble nogle ledninger fra nederste del op til øverste del eller hvordan? Det er nok her jeg falder fra. 

 billede til ovenstående besked 
Går dit kabel ud til sensoren eller til lamperne. Som jeg læser din tekst, skal de kobles til sensoren. Det betyder at brun forbindes ti 3 og blå til 4.  I den anden ende af kablet forbindes de til kontakten i sensoren. Jeg kender ikke sensoren, så jeg kan ikke fortælle, hvilke klemmer du skal bruge. De ledninger, der kommer fra gruppen og går til de øverste klemmer er til at forsyne uret med strøm og skal ikke forbindes til noget andet.
Jeg er her gået ud fra, at sensoren forsyner lamperne med strøm.

fase
Annonce
Den nederste del skal gå til lamperne og sensoren. Uret skal forsyne strøm til disse herfra. Tænker vi

Når vi kobler ledningerne til i nederste del, vises der ikke strøm-aktivitet på testeren. Det er min kammerat, der er igang med det lige nu. 
Har du en mulighed for at skifte kablet ud til et med mindst 4 ledere i? Med 2 ledere er det ikke muligt at både forsyne og styre sensor og lys.
Der er ikke nogen spænding på de nederste klemmer, fordi det er ligesom en kontakt. Så I skal igang med at skifte kablet til et med flere ledere i .

fase
Synes ikke det er forsvarligt at rode i eltavlen når i ikke har styr på så basale ting.
I skal videre. Som Fabrin skriver, så skal i bruge et 4- eller 5 leder kabel.
I forbinder "motoren" (de 2 øverste klemmer) i uret til gruppeafbryderens N og L. Herefter en ledning videre fra L til midterste klemme under uret.
Dit kabel (som skal gå ud af tavlen) skal forbindes til jord (med gul/grøn), blå forbindes til N på urets øverste klemme, brun forbindes til L på urets øverste klemme. Ekstra ledning (sikkert sort eller hvid) forbindes til een af de ledige klemmer på uret underside (det er et skifterelæ, så du skal finde den rigtige klemme).
Dine lamper (230 V) kan så blot forbindes til blå og "sort/hvid" (og jord) et hvilket som helst sted på kablet.
Din sensor kan også tilsluttes hvor som helt på kablet til N og L. I sensoren skal L ledes gennem sensorens kontaktsæt, og forbindes til kablets "sort/hvid".
Vil du senere montere en stikkontakt, så tilkobles den blot N, L og jord i kablet. (blå, brun og gul/grøn).

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis