Afløbsrør igennem strør

hanhen
hanhen
29 8250
Hej.
Jeg er igang med at udvide vores badeværelse på 1. etage, og skal have et afløbsrør på 50mm til at løbe på tværs af bjælkelaget/strøerne.
Bælkerne er 195mm x 45mm, og ligger med mellemrum på mellem 40 til 60cm. Afløbet skal passere 7 bjælker og en længde på 215cm.

Men hvordan laves dette bedst? Er det
A) bore huller på godt 50mm i midten, eller
B) save et 50x50mm snit ned i bjælken ovenfra?

Umiddelbart er det jo nemmest at udføre B, men svækker jeg bjælken mere ved den løsning end den borede mulighed?

På forhånd tak for de gode forslag/ideer/løsninger.
Henrik
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Søren O
Søren O
3905 7000
Du skal bore i midten, det svækker "næsten" ikke. Og så helst så tæt på understøtningerne som muligt.

Søren O
KSC
KSC
301 8000
Hej,

Du må ikke bore tæt på understøtninger! Det er elementær spændingsteori - ved understøtninger af en bjælke er der primært forskydningsspændinger.
Bor hullet i midten og minimum 1/4 fra en en understøtning.

/K

ev elmand
ev elmand
16772 7480
1-kan man sikkert bruge 40 mm rør og det er lidt bedre. Og skal der være fald på røret samt ramme i f.eks. bruseafløb kan det jo ikke i alle tilfælde blive i midten af bjælken. 
2. kan bjælker forstærkes  omkring hullet både over og under.
3. Måske er det ikke nødvendigt at bore i bjælker. Men det kan kun en skitse af indretningen fortælle os.
Hvis du vælger at lade både håndvask og bruseafløb løbe direkte til faldstamme. Det betyder så at der skal være vandlås under håndvask også. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Annonce
hanhen
hanhen Trådstarter
29 8250
Da afløbet jo skal have hæld, kan alle huller jo ikke bores i midten? Men jeg tænker ikke det skal falde mere end ca 2 cm på de godt 2 meter spænd. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
x

Har du et spørgsmål eller vil du hjælpe de andre?

Tilmeld dig som bruger nu og få adgang til det hele - det er gratis!

Tilmeld dig her