Ny garage/værksted på små 50kvm.

Hej alle

Først og fremmest. Tak for et godt forum hvor jeg har brugt en hel del timer allerede, på at finde LDS løsninger 👏🏼 Her er meget godt læsestof.. Og forhåbentlig kan jeg med tiden selv oprette et projekt herinde, til brug for mange andre 😉

Dernæst vil jeg fortælle lidt om mit kommende værksted, som jeg planlægger at starte i 21, så snart det kan lade sig gøre at grave med skovl og spade ☀️

- Et værksted på B680xD700cm. i grundplan, med en max. højde på 250cm. grundet skel. Paptag med en énsidet hældning kommer til at dække for vejrets elementer. Værkstedet ligger 35m. fra vej, nede bag huset, så meget at grave/støbearbejdet kommer til foregå i hånden.

- Fundament/sokkel starter 90cm. under terræn, med 5-10cm. af gulv/sokkel over terræn. Starter med 30cm. beton, derefter 2 skifter fundablokke og afslutter med 1 skifte Leca.
- Gulvet starter med et kapillarbrydende lag på 15cm., dernæst 20cm. isolering og afslutter med 15cm. armeret beton med 2cm. kantisolering. Muligvis bliver der en lille nedsænkning til evt. klargøringslift også.

- Skelettet bliver af 47x125mm. som bundrem og opretstående med c/c 400mm. Ovenpå hver ramme (for og bag) ligger en 300mm. planke som spærene er skruet fast på, med sko.

- Spærene har “Profile” foreslået skal være I-bjælker på 47x47x300mm. c/c 400mm. Imellem dem 200mm. isolering med luft ovenover i hele bygningens dybde.

- Tagpappet bliver lagt ovenpå tagbrædder som et skruet fast på spærene, som en kold konstruktion for at få lidt højde indenfor.

- Yderbeklædning bliver sort klink 125mm.

Jeg har tegnet en håndfuld grove skitser efter bedste formåen 😁 Desværre er jeg ikke helt sikker på hverken fundament (som sikkert kan gøres mere simpelt) eller selve spærkonstruktionen (som ikke er ventileret godt nok, og måske kan planken fastgøres på skelettet på en bedre måde).
Der mangler stadig små ting som tværstivere, vindbånd, musestop m.m. på tegningerne.

Kom gerne med input til mit oplæg, store som små. Måske vi sammen kan få lavet den perfekte garage, til den bedste pris hehe..

Tænker på en konstruktion som denne:
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har ikke gennemgået det hele men lige en bemærkning til sokkel. Har du en speciel grund til at der skal fundablokke ned i grøften ? Det simple er at fylde grøften med beton til rette højde og så mure leca blokke op på det.
Det kan gøres hvis du starter med at støbe sokkel og først der efter graver ud inde i huset.
Du skriver fald over 7 m. Der er ikke nogen der siger at nedløb skal være ude i enden. Det kan lige så vel være midt på så du kun skal have fald over 3,5 , og så fører man afløbs røret ud til siden under taget imellem 2 spær. Det er alligevel på midten at taget vil sætte sig nedad.
Der er mange eksempler på at afløb sidder over muren, og så er taget sunket lidt  på midten ( ned bøjning) på den måde at der står en sø der. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

Grunden til at jeg tænkte fundablokke i renden, var for at spare på betonen. Ikke så meget i indkøb, men mere fordi alle grejer skal slæbes 35m. og så ville jeg have så lidt at mixe i blanderen. Vi graver, som du selv nævner, først en rende, og bagefter fylder den.

Det var faktisk ikke nogen tosset idé med afløb i midten, det må jeg lige undersøge lidt nærmere. Påtænker at lave en overdækket terrasse i forlængelse af værkstedet, derfor det kunne være pænt med samme hældning igennem konstruktionen.

Jeg er helt ny når det kommer til sådanne projekter, trods jeg før har lavet alt indvendig i et tidligere hus.. Så det er bare med at komme med så mange idéer som muligt 😉
Hvis du bruger fundablokke skal disse jo også fyldes op med beton... Så du slipper ikke for at hælde samme mængde materiale i renden.
Har du undersøgt prisen på I-bjælker? De er ret så dyre, kontra almindelig spærtræ. Men spændet er selvfølgelig også ret stort... 

Elektronikteknikeren
Fundablokke er ok hvis du ikke kan lave en skarp grøft. Ellers er de besværlige at sætte ned i en grøft og ret meget dyrere end selvblandet beton. Når du er i gang med at blande så betyder det ikke så meget om du skal køre 50 eller 75 trillebøre ind. Fundablokke skal også køres ind. Husk at arrangere det sådan at du kan støbe samme dag som du graver op hvis der er problemer med grundvand eller grøfter der skyder sammen. Grav det eventuelt kun 1/2 ned den ene dag og så helt ned den dag du støber. Du kan godt støbe sokkel på en del af det og så vente til dagen efter med resten, hvis du ikke har hjælpere nok.
Ofte laver man sternkant rundt om sådan en garage/værksted. Og denne kan sagtens være vandret hele vejen, sådan at det fald der skal være kun er på selve tagfladen men ikke kan ses udefra.  
I den konstruktion ligger spærene vandret og man opbygger faldet ved at lave kiler over spærene. Altså meget høje kiler i begge ender og mindre imod midten.
Jeg har en carport på 10 x 6,5 m og her har jeg lavet en " grøft " imellem de 2 midterste spær. På den måde skal jeg kun have fald over spærene på lidt under 5 m og så har jeg ret stor fald i " grøften " nede imellem de 2 spær.
Ud over almindelige høje bjælkespær og dit eget forslag med T spær så kunne du også kigge på Palsgård træ`s posi joist spær. Det er en form for vandret gitter konstruktion. Jeg kender ikke priser men kan dog se at de er noget besværlig at isolere.
Der er jo altid prisen at tage hensyn til men også tykkelse på loft konstruktion så du får så højt til loftet som mulig. 
Grøften opbygges ved at lave bund imellem de 2 spær og så svejse tagpap ned i denne og op langs sider, lige til kanten. Tagpap fra tagfladen bukker så ned over kanten og der kan ikke komme vand ind. Faldet i grøften starter i taghøjde i den en side og ender så måske 1/2 ned på spær i den anden side. Så må isolering udluftning af tagrum m.m. tilpasses på det lille stykke. Men du nedløbs / tagbrønd ud i den ene side.
I den konstruktion skal der ikke bruges skrå kiler men spær forhøjes jævnt fra midten op ud til begge ender.
Vil have endnu mere loft højde skal du have flere nedløb / grøfter, så fald længden bliver mindre.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Gregeren

Tænker der må være lidt mindre at fylde op, men måske det bare er i småtingsafdelingen hehe..

Her i starten af den kommende uge vil jeg i byggemarkedet og indhente tilbud på et par typer af spær. Det gør desværre det hele lidt dyrere når spændet er så stort..
Annonce
Ja en midter bjælke / stolper ville sænke prisen og øge lofthøjde

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

Det er bestemt noget jeg lige skal undersøge, med de måder at lave fald på. Netop pga. skel, er jeg begrænset af højden på max.250cm. Så det er med at være lide kreativ 😉

Umiddelbart er vi kun to til at grave fundament/beton, men bagefter hyrer jeg mig en bette graver til at rydde hvor gulvet skal være, og forberede til faskine udenfor.

En stern vil der blive lavet, jeg har bare ikke helt gennemtænkt designet endnu.
Den del af taget der vender væk fra skel må normalt gerne være højere, men nu kender vi jo ikke din lokalplan. 

Elektronikteknikeren
Den almindelige regel er maks 2,5m højde 2,5 m fra skel Så hvis man starter i f.eks. 2,20 m så får man ca. 3,0 m længst væk. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har i forvejen en kold og fugtig murstensbygning, som stod her da jeg købte huset. Højste punkt på det er 3m. og det står faktisk kun 1,3m. fra skel., så jeg tror ikke at tidligere ejere/naboer har gået så meget op i det lovlige.

Mit nye kommer til at ligge nede i bunden af haven, i højre side, med 2 sider mod skel. Så der er nok ikke så meget at gøre på dén konto. Umiddelbart kan jeg ikke finde en lokalplan for vejene i dette område, men til gengæld indtil flere rundt om i byen. Så mon ikke er de gænse regler der skal følges.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis