Ny garage/værksted på små 50kvm.

Hej alle

Først og fremmest. Tak for et godt forum hvor jeg har brugt en hel del timer allerede, på at finde LDS løsninger 👏🏼 Her er meget godt læsestof.. Og forhåbentlig kan jeg med tiden selv oprette et projekt herinde, til brug for mange andre 😉

Dernæst vil jeg fortælle lidt om mit kommende værksted, som jeg planlægger at starte i 21, så snart det kan lade sig gøre at grave med skovl og spade ☀️

- Et værksted på B680xD700cm. i grundplan, med en max. højde på 250cm. grundet skel. Paptag med en énsidet hældning kommer til at dække for vejrets elementer. Værkstedet ligger 35m. fra vej, nede bag huset, så meget at grave/støbearbejdet kommer til foregå i hånden.

- Fundament/sokkel starter 90cm. under terræn, med 5-10cm. af gulv/sokkel over terræn. Starter med 30cm. beton, derefter 2 skifter fundablokke og afslutter med 1 skifte Leca.
- Gulvet starter med et kapillarbrydende lag på 15cm., dernæst 20cm. isolering og afslutter med 15cm. armeret beton med 2cm. kantisolering. Muligvis bliver der en lille nedsænkning til evt. klargøringslift også.

- Skelettet bliver af 47x125mm. som bundrem og opretstående med c/c 400mm. Ovenpå hver ramme (for og bag) ligger en 300mm. planke som spærene er skruet fast på, med sko.

- Spærene har “Profile” foreslået skal være I-bjælker på 47x47x300mm. c/c 400mm. Imellem dem 200mm. isolering med luft ovenover i hele bygningens dybde.

- Tagpappet bliver lagt ovenpå tagbrædder som et skruet fast på spærene, som en kold konstruktion for at få lidt højde indenfor.

- Yderbeklædning bliver sort klink 125mm.

Jeg har tegnet en håndfuld grove skitser efter bedste formåen 😁 Desværre er jeg ikke helt sikker på hverken fundament (som sikkert kan gøres mere simpelt) eller selve spærkonstruktionen (som ikke er ventileret godt nok, og måske kan planken fastgøres på skelettet på en bedre måde).
Der mangler stadig små ting som tværstivere, vindbånd, musestop m.m. på tegningerne.

Kom gerne med input til mit oplæg, store som små. Måske vi sammen kan få lavet den perfekte garage, til den bedste pris hehe..

Tænker på en konstruktion som denne:
Hej alle Først og fremmest. Tak for et godt forum... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jep. 12m. målt på den længste side, som jeg læser det. Værkstedet bliver kun 7m. Det gamle hvide på billedet bliver med tiden revet ned.
Så skulle der være styr på det. 

Elektronikteknikeren
Så er der kommet nyt til siden sidst :-)

Fundament, sokkel og betongulv er nu lavet, og de mere tekniske tegninger over selve bygningskonstruktionen er under vej. Grundplan blev nøjagtigt 7x7m.

Vedlagt er nogle billeder af processen, samt en konstruktionstegning over tag/vægge. Skal stadig holde mig til en max. højde på 2,5m., så derfor prøver jeg at lave taget så tyndt som muligt, men efter reglementet.

Kom gerne med ideer til forbedringer til ovenstående tegning.


Billeder på vej!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis