Jordledning

Vores hus er fra før den tid hvor en jordledning i installationen var almindelig. I forbindelse med et badeværelse projekt, skal der laves et 230 V udtag i badeværelset.
Strømmen til dette kan nemt tages fra fordeling på loftet, og en elektriker kan fikse det med jordspyddet, men må jeg forberede det ved at fastgøre en læs jordledning over loftet UDEN at lægge denne i et rør.?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej

jeg er nu ikke helt enig  det ulddahl. kan ikke se det ulovlige i det det skal blot være en min. 2,5 mm2 og med dobbelkappe 
Altså et kabel lige som du kender 3 x 1,5 mm2 pvikj kabel Det skal blot være 1 x 2,5 mm2 kabel.
Men installationen skal være meget gammel for at der ikke findes jordleder i køkkenet. Allerede i 70`rne skulle der være 1 stikkontakt i køkken der var jordforbundet. Så måske kan elektriker trække nye ledninger i rør fra køkken og ud til badeværelse. Og det lidt billigere end jord spyd alene til badeværelse.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik
Tak for svaret!
Huset er fra 1970, og der er ikke jord i ( jeg har for en sikkerhedsskyld lige tjekket køkkenet).
Som jeg læser det du skriver, så kan jeg vælge enten at skifte kablet til tavlen, eller trække en løs 2,5 m2 men som i så fald skal lægges i et rør.
Hilsen Torben
Jeg skriver ikke noget om rør. Du kan trække det som 2,5 mm2 en leder kabel.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis