Stop af elektrisk udsuger


Jeg er flyttet til en lejebolig som har denne udsuger i køkkenet. Den larmer helt vildt og puster naboernes mados ind til mig.
Hvordan får jeg den slukket uden at ødelægge den?

Venlig hilsen Viktoria
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart ligner det en fugtstyret udsugning, og hvis den larmer så meget, så er lejerne i den nok slidt op, og så skal udlejer / boligforening udskifte den. Hvorfor tror du, at den henter naboens mados ind til dig? Den burde virke omvendt, og slukker du for den, så bliver det endnu værre.

Det øverste (i billedet) printkort med 2 sorte ledninger, har til højre 2 drejemodstande / potentiometre , som kan indstilles med en skruetrækker (firkantet blå med hvide skruer). Den øverste (markeret - T +) er til at indstille hvor lang tid, den skal køre, når den udløses, og den nedenunder (markeret - H/r +)  er til at indstille ved hvilken luftfugtighed, den udløses. Skruer du helt ned (eller op) for udløseren (H), så burde den blive mindre følsom. Jeg vil dog anbefale dig, ikke at justere på den, da der kan opstå fugtproblemer, som du vil være ansvarlig for.

Hellere leje end at bo på gaden.
Hej Kolling

Mange tak for det fine svar.

Når jeg holder min hånd foran den puster den kraftig luft ud på min hånd.
Jeg oplever ofte at komme hjem fra arbejde sen eftermiddag og så kan jeg lugte mados. Jeg har for at være sikker prøvet at lufte ud hele natten og om morgenen lukke vinduet og lukke døren til køkkenet. Når jeg så kommer hjem fra arbejde sent om eftermiddagen kan jeg lugte fx stegeos, løg og typer mad jeg ikke selv laver. I weekenden er det midt på dagen de ofte laver mad.
Mit gæt er derfor naboerne jeg ikke ved hvor det skulle komme fra.

Hvis man selv sørger for at lufte ud dagligt mv. Burde den så ikke bare ind i mellem selv slukke? Den kører altid på fuld kraft døgnet rundt.

Da jeg flyttede ind undskyldte viceværten næsten lyden og sagde at man vænner sig til den og sagde at den skulle køre da der eller kommer undertryk i lejligheden, så man ikke kan åbne døren.. syntes dog det lyder lidt underligt :/

Det giver ingen mening. At dømme på alt det støv, der sidder i den, så er det en udsugning og ikke en indsugning. Da den er fugtstyret, så KAN det kun være en udsugning og ikke en indsugning. Jeg vil mene, at den er defekt, hvis du kan mærke, at der blæser luft ind den vej - eller også er der et overtryk i aftrækskanalen, der er skabt af kraftigere ventilatorer i andre lejligheder. Forklaringen med at skulle skabe overtryk i lejligheden lyder for mig som en Juleand, der skræpper sange fra de varme lande...

Jeg vil i første omgang ikke anbefale dig at pille ved den, kontakt i stedet din udlejer og få den skiftet.

Hellere leje end at bo på gaden.
Den model på billedet har automatisk åbning/lukning af spjæld. Når den slukker for ventilatoren, så lukker den automatisk for at luften kan strømme igennem. (Jeg ved ikke hvor effektiv den er).
Du kan prøve at skrue begge skruer helt til venstre og så vente 5 minutter. Det burde være længe nok til at den slukker og lukker spjældet. Men du skal nok finde en indstilling der gør at den tænder, når der bliver fugtigt i lokalet.

Derefter kan du bede udlejer om at kigge på den. 

Jeg gik lige ned og kiggede på min egen ventilator, og den er næsten identisk med din. Der er to ting der undrer mig:

  • Den motor der automatisk skal åbne og lukke for spjældet (den brun kasse), er ikke forbundet med spjældet længere. Den virker ikke længere.
  • hvordan får ventilatoren strøm? Har du pillet ledningerne ud?

Annonce
Der er flere lejligheder om samme udluftningskanal og din nabos emhætte er stærkere end din ventilator. Derfor får du noget af hans/hendes stegeos ind i lejligheden.

 

Nu kan man ikke se tilslutningen, men den kan godt være forbundet så den ikke kan slukkes selvom der skrues helt ned for stilleskruerne.

Giv den under alle omstændigheder en tur med støvsugeren.
Mange tak for alle jeres svar :)  

Jeg har ikke rørt ved noget andet end at skue den yderste del af.
Den skal bestemt have en rengøring :)
Min emhætte er faktisk ret god og suger fint så jeg er ikke så bange for det med fugt. Ellers vil jeg hellere blot åbne vinduet og få rent frisk luft ind.

Jeg tror jeg i første omgang tager en snak med viceværten. Hvis det ikke giver resultat prøver jeg at skrue på den måske det hjælper.
Jeg forstår dog heller ikke lige hvor den får strøm fra eller om larmen måske blot er alt den luft der strømmer igennem den. 
Prøv lige at lys ind i den og se om den overhovedet kører rundt. Den brune kasse har en lille arm, som den skubber ud, når den kører. Den er ikke skubbet ud på billedet.

Slukket:

Tændt:

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis