Gruppe i tavle afbrudt, men stadig strøm

Hej alle
Jeg har et underligt problem derhjemme, som  jeg egentlig ikke ved om det er et problem. Når jeg slukker for kun en gruppe i tavlen, så slukker lyset i spisestuen kun “halvt”, altså lysstyrken er halveret. Det kræver jeg lukker en anden gruppe også for at strømmen forsvinder helt. Så hvis jeg fx skifter lampe eller lignende slukker jeg strømmen til hele huset som sikkerhed, men er det ikke underligt? Er det noget i serie, eller et lampeudtag får nul fra en gruppe og fase fra en anden? Er det overhovedet alvorligt?

tak på forhånd.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Få fat i en elektriker , du har sikkert en løs nul et sted i tavlen..............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
2 gange er AC adapter til min router gået i stykker, og min iPhone oplader også. 😢
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Som calle captiosus skriver, så har du sikkert en fejl på nullen. Du skal få en elektriker til at se på det. Det kræver en måling for at se, hvor fejlen er.

fase
Tak Fabrin. Jeg tror det samme. Jeg har set nu, sammen med min svigerfar (han er pensioneret elektriker) at der var en afbryder, som tænder den lampe der tænder halvt, som havde fase fra en gruppe og nul fra en anden gruppe. Vi har nu givet den lampe fase og nul fra samme gruppe, og problemet er der ikke længere.

Er der mon stadig risiko for at der er problemer med en fejl på nullen på tavlen? Eller kan dette havde været problemet? Er det stadig værd at få ringet til en elektriker? Min svigerfar er ikke så up-to-date med lovgivning og nye tavler.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Og, blot for at lære mere om faget, hvorfor lyser lampen med lav styrke med fase men ingen nul? Der burde jo slet ikke komme strøm igennem. Det er LED-pærer så måske virker de lidt som en polsøger og virker på meget lidt spænding?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Få lige svigermekaniken til at kontrollere spændingen i de stikkontakter, som du slutter din router og oplader til. Måske er det et tilfælde, at strømforsyningenerne er brændt af. Lovgivning og nye tavler har ikke noget at gøre med din fejl, så svigerfar skal bare måle og bruge, hvad han for "hundrede år siden" har lært.
Hvorfor lampen lyser med halv styrke, er svært at afgøre uden at have lejlighed til at måle på gruppen.

fase
Jeg ville bede svigerfar om at efterspænde alle til og afgangs skruer i hovedafbryderne i tavlen , så der er ingen løse forbindelser .........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Tak igen for svar. Vi målte det til omkring 225-226 volt og den var stabil. Vi så at der var få skruer løse i tavlen, der er omkring 15 grupper og 2 hpfi afbrydere (stort hus), men dem der var løse var præcis fra den gruppe lampen og router AC adapteren var tilsluttet til, samt en helt anden gruppe (gulvvarme bryggers). Indtil nu ingen problemer har vi haft
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for tilbagemeldning .........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis