Gruppe i tavle afbrudt, men stadig strøm

Hej alle
Jeg har et underligt problem derhjemme, som  jeg egentlig ikke ved om det er et problem. Når jeg slukker for kun en gruppe i tavlen, så slukker lyset i spisestuen kun “halvt”, altså lysstyrken er halveret. Det kræver jeg lukker en anden gruppe også for at strømmen forsvinder helt. Så hvis jeg fx skifter lampe eller lignende slukker jeg strømmen til hele huset som sikkerhed, men er det ikke underligt? Er det noget i serie, eller et lampeudtag får nul fra en gruppe og fase fra en anden? Er det overhovedet alvorligt?

tak på forhånd.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej alle Jeg har et underligt problem derhjemme... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det med at lyset tændte halvt når den ene gruppe var slået fra (det var nul-ledning der var slået fra) er mig stadig en gåde. Så lampen fik kun fase.   

Men tak for jeres hjælp endnu en gang 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Den var i serie med en anden fase via brugsgenstande , derfor overspændning på stikkontakten så dit elektonik brændte af......

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Det er netop problemet hvis nul leder mangler. Den ene del af installationen ( en gruppe ) kører på en fase og den anden del på en anden fase. Nulleder sørger for at lede strømmen tilbage på en måde så der konstant er ca. 230 v på begge grupper.
Så forsvinder nulleder ( løs forbindelse eller lignende ) og de 2 dele af installation får så til sammen  400 V fordi de korrekt er fordelt på forskellige faser. Så får de mindste forbrugere størst spænding ( dine elektronik produkter måske 300 eller 350V   ) og de større forbrugere på den anden del af installationen trækker spændingen ned. måske 100 eller 50 V
Det er som Karl Smart skriver en serie forbindelse med 400 V

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis