Etablering af radonsug

Hej,

Jeg er igang med at renovere et gammelt hus fra 1960`erne, i et område der er meget udsat ifht. Radon.  

Jeg er helt nede i -50 cm i hele huset og skal til at “bygge op”. Jeg har allerede planlagt at der skal en radondug på, men nu er jeg blevet lidt varm på også at etablere et passivt radonsug, da det virke som en overkommelig opgave.

Er jeg helt ved siden af, hvis jeg blot kører et net af drænslanger rundt under flamingoen (tænker at køre 4-5 slanger rundt en meter langs fundament og så samle dem et sted midt i huset) og herfra kører et rør op igennem taget?

Desuden har jeg lige et yderligere spørgsmål:

Jeg har pt. Sand til at ligge lige under flamingoen, kan jeg blot lave nogle “riller” i sandet som jeg fylder med lecanødder til drænslangerne, eller er jeg tvunget til at have et jævnt lag af lecanødder i hele huset?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at undersøge "radonsug-plader". Har ikke selv erfaringer med det, men har læst om dem og det lyder oplagt. Så er du i hvert fald sikker på, at det virker.

Det er flamingoplader med indbygget spor, som man lægger nederst:

Mvh. AllanE
Jeg ved ikke nok om det, så vi må hellere lige få andre med på banen her.

Men jeg talte med et firma om et (måske) kommende projekt om at brække terrændæk op for at isolere og lave nyt gulv. Han sagde, at de altid anbefaler at lægge radonsug-plader nederst, fordi det koster meget lidt når man alligevel er i gang. Pladen giver dig mulighed for - hvis det viser sig nødvendigt - at sug på en effektiv måde, fordi er sikker på at der suges under hele arealet. Og ja, man fører rør op eller ud gennem fundamentet og suger aktivt eller passivt.

Mvh. AllanE
Det virker faktisk som en simpel og let løsning, men hold da op hvor er de dyre..... 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis