Isolering af gulv i hus på punktfundament

Hej.
Jeg har købt et sommerhus fra 1973 som står på punktfundament. Ydervægge og bundramme er renoveret for 10 år siden. Gulvene knager og er lidt skæve her og der og skal derfor lægges om. Mit spørgsmål er nu om man kan isolere med flamingo og så komme beton oven på, når jeg skal renovere gulvet. Det er rigeligt med plads til flamingoen. Prismæssig kan jeg ikke se det bliver dyrere. Jeg er dog i tvivl om gulvet vil arbejde ved frost da der ikke er randfundament. Er der nogen der har erfaring med dette. 

Mvh
jørgen Tang
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vil du bare lægge Styroporen ovenpå jorden??

 

Hej, ja vil først sikre at der ikke er muld, evt grave ned til sand ( resten af grunden er der ikke langt ned til sandet). Så vil jeg afrette og lægge styroporen i 2 lag. Rundt om styroporenen vil jeg opsætte nedgravet eternitplader til at holde det på plads og i en højde så jeg kan støbe beton uden det løber ud.
Du skal ned, så der er plads til 15-10 cm stabilgrus, vibrere det og 10 cm sand. dug, Sundolitplader - husk randisolering. Evt gulvvarme og 10-12 cm beton. Derpå gulv. Sået isoleret gulv vil kræve udgravning i 40-45 cm. Men det gøres nemmere med egnede isol plader og gulvfiner.

 

Tak, kan du beskrive metoden med isol  plader og gulvfiner? 
Du lægge Sundolit S80 trykfaste plader ud i krydsforbandt, i den tykkelse du ønsker på stampet afrettet sand med en vandtæt dug der går 5 cm op over slutgulv. førsthar du monteret strøer/spær pr 40 eller 60 cm i gulvhøjde minus gulvfiner og slutbelægning.
Skru gulvfinerplader fast på spærene, vær omhyggelig med vatter. Hvis du ønsker vandbåren gulvvarme, er fineren med riller til pex slanger. El opvarmet gulv fårs enten som varmemåtter eller skueplader med tråde i. Hvis du ikke vil have gulvvarme, monteret du blot selve gulvbelægning på pladerne. Du kan sikre dig ekstra, ved at montere eternitstrimler lodret mod jord langs ydervægge. Grav dem lidt ned. De fåes i 20 eller 25 cm bredde, ellers køb en hel plade.
PS jeg har selv 30 mm fyrreplanker på strøer med 200 mm isolering under og fryser aldrig fødderne.

 

Annonce
Tak for svaret. Du nævner ikke noget om en fugtspærre, skal det ikke bruges ved denne metode. Er der luft mellem strøer og Sundolit S80? Hvis ja bliver der så ikke træk fra udluftningshullerne i soklen?
Får du en stabil gulv med 30 mm fyrreplanker? Hvad afstand bruger du mellem strøer? Nogle siger at et gulvet på strøer bliver mere stabil med en gulvplade og så svømmende gulv.
Jeg vil først og fremmest have et varm gul men også et stabilt gulv der ikke gynger og knager.

Mvh

Jørgen Tang
Jeg skal først lige rette en fejl. Su behøver ikke trykstabile isoleringsplader, når der bruges strøer. Det er jo dem, der bærer gulvet. Så: enten trykstabile plader med gulvfiner på ELLER strøer med alm Sundolit.
fugtspærre, jo jeg skrev vandtæt dug mod sand med opkant.
hvis du ellers laver forskalling omhyggeligt, kan du sagtens lægge brædder direkte på. Hvis du er utryg ved det, så læg gulvfiner ud. Afstand normalt 60 cm på strøer, men gå ned på 40, hvis du er mere tryg ved det.
nej, der skal ikke ligge noget mellem isolering og strøer.
mht lægning strøer, er det vigtigt, at remmen, hvor Enderne af strøerne sættes fast i, monteres stabilt i væggen. Du skal regne med understøtning af strøer midt på,  det kommer an på længden.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis