Udendørs afbryder montering

Hej alle,

Jeg har en afbryder til en lampe, jeg tilsyneladende er for dum til at montere.

Den gamle ledning er sort og blå. Jeg antager at sort er fase og blå er 0.

Til afbryderen har en jeg 3-leder kabel med brun, blå og grøn/gul.
Her antager jeg at brun er fase, blå 0 og gul/grøn er jord.

Hvordan skal det monteres i afbryderen. Den er med korrespondance, men jeg benytter ikke korrespondance.

Jeg synes selv, jeg har prøvet mange kombinationer. Jeg ville gætte på, at fase (sort og brug) skal i L og de blå (0) skal begge i enten X1 (oppe) eller X1 (over L).

Det virker dog ikke, og kortslutter hver gang. Hvad jeg gør jeg forkert?

Mvh Mikkel
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Problemet opstår fordi du montere nul ledningerne i din afbryder og derfor sker der en kortslutning

Du skal samle de 2 nul ledninger i en samlemuffe.
Din fase ledning skal i L klemmen i afbryderen
Måske er den ledning brun.
Din tændledning til lampen skal i den ene x klemme ( der er ligegyldigt hvilke x klemme, eneste betydning er om afbryderen er tændt når den er oppe eller nede)
Måske er den ledning sort.
Jeg antager at du har spænding frem til afbryderen i det ene kabel og at det andet løber videre til den lampe der skal tænde.

Det er sandsynligt at sort i den gamle installation er nul og den blå er fase. I det ny kabel er blå nul og brun fase/tændledning. Du begynder med at forbinde sort fra og blå fra det ny kabel med en samlemuffe. Dernæst forbinder du blå  i L og brun til X1 i afbryderen, så burde det virke. Jordledningen afslutter du i en muffe.

fase
Mange tak! Det vil jeg prøve.
Kablerne ser forresten sådan her ud:
S. Fabrin skrev den 20-11-2020 08:15:26

Efter dit billede at se er det de to blå, du sætter sammen med en muffe, og sort og brun i afbryderen.

 Tak! Jeg testede i morges med samme kombination, og der kom fint lys i. Jeg kunne dog ikke slukke for lyser. Jeg tror, det er fordi, jeg ikke bruge "dækslet" på afbryderen til at slukke med. Det forsøger jeg, når jeg kommer hjem fra arbejde senere i dag!
Jeg giver lige en melding i tråden, så andre får gavn af erfaringen fremadrettet.

Der er lys, men det slukker ikke, når jeg bruger afbryderen. Er det afbryderen, der er noget i vejen med?
Jeg har prøvet med begge X1.
Eftersom du har haft lavet en kortslutning gennem afbryderen, er den sikkert brændt sammen inden i.

jenshøj skrev den 20-11-2020 16:06:47

Eftersom du har haft lavet en kortslutning gennem afbryderen, er den sikkert brændt sammen inden i.

 Hmm... Ja, det har du nok ret i! I harald Nyborg med mig (igen).... 

Tak :) 
Overvej at købe en lidt dyrere afbryder. Dem til 10 kr er ikke ret meget værd.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis