Hundehegn

Hej Alle,

Planen er jeg snart skal have plantet hæk og herefter er planen med et 110cm havehegn så vores hvalp kan slippes løs i haven.

Jeg tænker at sætte tentorstål for hver 2m?

Men jeg er i tvivl om jeg burde gravehegnet lidt ned? og om hegnet er højt nok til at holde hunden inde.

Vil gerne hører folks erfaringer synes det er meget blandet hvad folk skriver rundt omkring i diverse artikler.

Det er en dansk/svensk gårhund vi har 17 uger nu :)
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Galvaniseret rionet i 2 m højde på betonfundament ned i frostfri dybde - mindre kan ikke gøre det når vi snakker om dansk/svensk gårdhund.   
Det er noget overdrevet. Men et trådhegn skal graves ned. 10-15 cm er nok da hunde normalt ikke graver tunneler. Den ved jo ikke hvor langt der er til bunden. Og så skal der naturligvis en vis opdragelse / indlæring til hunden. Altså adskillige gange gå rundt med den, og vise den hvad den må og ikke må. Det er naturligvis med ros og godbidder m.m. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Frank Chr. skrev den 18-11-2020 21:43:57

Galvaniseret rionet i 2 m højde på betonfundament ned i frostfri dybde - mindre kan ikke gøre det når vi snakker om dansk/svensk gårdhund.   

 Det var osse ment som en spøg   ..småhunde kræver selvfølgelig ikke de store krav til indhegning.  

Frank Chr. skrev den 18-11-2020 23:36:04

 Det var osse ment som en spøg   ..småhunde kræver selvfølgelig ikke de store krav til indhegning.  

 Blev sku helt nervøs om det kunne lade sig gøre xD

Tentor/kamstål er for blødt i godset til hegnstolper. Brug hellere stolper i træ. Stolpeafstanden på 2m er fornuftigt.

Til en jagthund vil jeg anbefale min. 150cm høje hegn.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Når vi laver indhegninger til fasan udsætningspladser (engelske voliere) banker vi 2 m 1" jernrør i jorden for hver 3 m som vi hæfter trådhegn på med strips - jeg tænker det vil være glimrende måde at hegne sin have ind på til en mindre hund. 
Frank Chr. skrev den 19-11-2020 11:44:49

Når vi laver indhegninger til fasan udsætningspladser (engelske voliere) banker vi 2 m 1" jernrør i jorden for hver 3 m som vi hæfter trådhegn på med strips - jeg tænker det vil være glimrende måde at hegne sin have ind på til en mindre hund. 

 Nu er det ca 100m hegn så det lyder ret bekosteligt at skulle lave det i rør. Jeg er dog enig i det nok skal holde ;)

Ulrik123 skrev den 19-11-2020 12:29:35

 Nu er det ca 100m hegn så det lyder ret bekosteligt at skulle lave det i rør. Jeg er dog enig i det nok skal holde ;)


Som Rantzau skriver det kommer til at se ud af pommeren til med tiden med tentorstål, de vil bøje ud både den ene og den anden vej. Skal sådan et havehegn se blot nogenlunde lige ud, skal man stramme hegnet virkelig hårdt op, inden man sætter tentorstål på.   

 

Sommetider kan man være heldig at finde (næsten) gratis jernrør   https://www.facebook.com/groups/431368733669929/permalink/1949362185203902
Hvis du ikke graver trådhegnet lidt ned så presser den snuden under og mærker en mulighed. Den kan nemt skubbe hegnet lidt op eller grave lidt. Men er hegnet gravet 10-15 cm ned så kan den rykke i masker og ikke få nogen resultat, derfor opgiver den det forehavende.
Hvis hegnet sættes samtidig med hækken så ødelægger man jo ikke rødderne, og hegnet står så langt inde i hækken at man kan klippe hæk uden risiko.
Jeg ved godt at nogen har en mening om at det er svært at adskille hæk og hegn igen når hækken eventuelt skal rykkes op. Men det kan jo være om 20-30 år så den "glæde" til den tid. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis