Bosch kondens tørretumbler tørrer ikke ordentligt

Hej. Efter at have læst en tidligere tråd om kondenstørretumbler og set på YouTube , har jeg adskilt min Bosch tumbler

Der var lidt skidt i kølegitteret, men jeg vil gerne ind til kondensatoren.Det kan vist ikke lade sig gøre.
Se vedhæftede billeder
Er der nogen der har prøvet det på denne model ? 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har skrevet Bisch. det er selvfølgelig en Bosch 🤣
Jeg har rettet overskriften til Bosch   

Jeg har selv skilt en Bosch ad, renset den og fået den til at virke igen. Du er på rette vej, men jeg kan ikke lige genkende opbygningen. Du skal helt sikkert have låget af (sidste billeder), så du får blotlagt alle ribberne. Men det har du nok regnet ud   

Mvh. AllanE
Ja, nemlig . Men låget er sat fast med “plastclips” , som jeg ikke kan få af, uden at ødelægge dem, så jeg må nok nøjes med den rensning , som jeg har gjort.
Jag har markeret clips på billede.Tak for svaret
Her er nogle billeder fra da jeg skilte min tørretumbler ad og rensede den. Som du kan se af første billede var det nok at løsne skruer på "huset" over køleribberne / kondensatoren.

Men måske kan du bruge billederne til noget alligevel.

Det var ret voldsomt hvor meget maskinen skulle splittes ad, for at komme helt i bund. Jeg lavede en tegning og nummererede skruerne for at være sikker på, at kunne samle det igen. Læg mærke til, at jeg (på nederste billeder) måtte løfte hele kondensator/varmepumpe inkl. køleribberne op og dreje dem til side for at komme ned i dét kar der ligger under. Problemet med den manglende varme skyldtes alt det skidt, der lå i bunden og endte med at tilstoppe pumpen. Så det er ikke nok at rense køleribberne.

PS: Hvis jeg havde vist hvor meget der skulle skilles ad, så ville jeg have valgt at flytte maskinen til et sted med mere plads. Det blev lidt trængt, som man kan se  


Mvh. AllanE
Hej Allan. Tak for billederne. Ja , det er kæmpearbejde at skille den ad. Jeg valgte at tage Den ind i mit værksted, og det var godt 😀
Jeg samlede den nu igen efter at have konstateret , at låget på huset ikke kan skrues af.
Jeg afmonterede dog vandpumpen og fik gjort rent under den , og fik køleribberne renset.
Det har også hjulpet, men ikke nok.
kan du fortælle mig, hvad der er varmepumpen på dine billeder? Måske varmer min ikke nok?
Jeg er ret ny i den branche 😀😀

Annonce
Jeg er langt fra ekspert på området, men prøvede mig bare frem   

Det jeg kalder varmepumpen (er ikke helt sikker på hvad der er kondensator og hvad der varmepumpe) er markeret med rødt. Det hænger sammen med køleribberne med faste rør. Derudover løber der et rør eller slange hen til en pumpe der suger vand fra bundkarret, som er markeret med grønt. Dvs. alt det snask der ligger i bunden bliver suget ind i pumpen og blokerer den til sidst.

Men jeg kommer i tanker om nu, at jeg både havde problem med manglende varme og med at maskinen konstant meldte at vandbeholderen var fuld. Det sidste skyldtes formentligt den blokerede pumpe og den manglende varme må have været pga. køleribberne Jeg rensede hver eneste mellemrum mellem lamellerne med en lille skruetrækker. Pas på de ikke bøjer for meget.

Stort arbejde men det virkede og maskinen kører stadig fint her et par år efter.

Mvh. AllanE
Tak Allan. Rart at høre, at du også bare prøvede dig frem😀. Jeg rensede også køleribberne forsigtigt, og støvsugede dem bagefter.
Nu må vi se- når der skal tørres håndklæder eller sengetøj , finder jeg virkelig ud af, om det har hjulpet, for de sidste gange vi tørrede den slags var det alt for dårligt. 👋

Moritz skrev den 19-11-2020 09:53:28

Tak Allan. Rart at høre, at du også bare prøvede dig frem😀. Jeg rensede også køleribberne forsigtigt, og støvsugede dem bagefter.
Nu må vi se- når der skal tørres håndklæder eller sengetøj , finder jeg virkelig ud af, om det har hjulpet, for de sidste gange vi tørrede den slags var det alt for dårligt. 👋

 Hej Moritz,

Hjalp det på problemet? Vores Bosch Serie 8 kondenstørretumbler er også begyndt at skulle bruge adskillige timer på at tørre en maskinefuld tøj, så jeg er på nippet til enten at købe en ny eller give mig i kast med at se om jeg kan fixe den!

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Nå, jeg fik kastet mig ud i det og nu kører maskinen som var den ny!   

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Ja jeg fik det fikset. Og det gjorde du også, kan jeg se . Tillykke med det 😂😂
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis