BR18-krav til loftshøjde?

Hej kloge mennesker!

I BR15 (og tidligere) var reglen, at "I etageboligejendomme kan kravet opfyldes med en fri lofthøjde på mindst 2,5 m." og "I fritliggende og sammenbyggede enfamiliehuse kan kravet opfyldes med en fri lofthøjde på mindst 2,3 m."

Men i BR18 er der ikke tal på. Der står bare i §205 at "Beboelsesrum og køkken skal have en loftshøjde, der tilgodeser, at der er tilstrækkeligt dagslys i rummet. Loftshøjden skal fastsættes i forhold til boligens rumdybder, rumstørrelser og vinduers placering."

Betyder det, at der er åbnet for, at et rum kan godkendes til beboelse, selvom der er lavere til loftet end 2,3/2,5?

Konkret i mit tilfælde er det interessant, fordi jeg bor i en gammel lejlighed, hvor der er er 2,5m til loftet i størstedelen af lejligheden, men i to af rummene er der kun 2m. Der er lavere, fordi de ligger over en port - men derudover er de rum præcis lige så beboelige, som resten af lejligheden. Dvs. der er isoleret, ventileret, opvarmet, og der er vinduer. Det er kun højden på de 2m, som gør rummene anderledes.

Så spørgsmålet fra mig er, om formuleringen i BR18 lægger op til, at de to rum på 2m kan godkendes til beboelse?

Mange tak!

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg går ud fra at du ejer lejligheden og gerne vil sælge. Hvis ikke rummene har været godkendt før, så er det vel den eneste motivation for at opnå godkendelse.

Det er muligt du har en chance, fordi kravet ikke er defineret så skarpt. Men et af de tal der stadig bruges er 2.10 når det kommer til godkendelse af køkkener under skrålofter.  - det betyder at lofthøjden ved forkant af køkkenbord SKAL være 2.10. Tror 2 m bliver svært i et helt rum - men det er kun et gæt.


Mvh Troels
Har selv undersøgt dette med teknisk forvaltning i min kommune for nylig og i BR18 er der rigtigt nok ikke et decideret krav. Forklaringen jeg fik var derimod at det i sidste ende handler om indeklima og lysindfald. Ham jeg talte med sagde at man skulle jo nok ikke komme for langt ned, men om der var 230 eller 226 cm. til loftet, var “nok ikke det afgørende”. Et vagt svar, men kravet er jo lige så vagt derfineret.
Jo større et rum, jo vanskeligere bliver det med lysindfald, hvis der er lavt til loftet :)

 

Hej.
Der henvises til SBi anvisning 272 "ANVISNING OM BYGNINGSREGLEMENT 2018"
Her står følgende:

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Bygningskonstruktør skrev den 20-11-2020 20:32:30

Hej.
Der henvises til SBi anvisning 272 "ANVISNING OM BYGNINGSREGLEMENT 2018"
Her står følgende:

Tak for den! Sjovt at man i hovedteksten i BR18 laver en ret ukonkret formulering uden præcise tal, når man så laver en anvisningstekst med præcise tal. Men det er måske fordi anvisningen ikke er lov, men mere en form for vejledende anbefaling.

Uanset om du er direkte forpligtet af bygningsreglement eller anvisninger tolkes disse i tvivlstilfælde som gældende regler. I praksis er anvisninger derfor gældende regler.
Blandt fagfolk, og juridisk set, anvendes også begrebet "fagligt korrekt" ved evt tvivl... 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis