Hvordan vil I lave sådan et gitter? (fræse, cnc eller lister?)

Hej, Jeg er ved at lave en skabslåge, hvor der foroven skal laves et gitter til noget udluftning
 (der sidder en luft luft varmepumpe i skabet. Jaja det er ikke det mest optimale, men det er nu sådan engang det bliver nød til at være her :)).
Jeg havde oprindeligt tænkt at jeg ville skære et stort firkantet hul og lime lister i som gitter (måske med styringsliste på indersiden af lågen).
Kom dog til at tænke på, om det var smartere at fræse det, med en overfræser.. hvis man altså kan det?

Hvordan vil I gribe opgaven an?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du overvejen en stiksav?

Hellere leje end at bo på gaden.
Jeg ville lave et stort hul, og så efterfølgende lave et "vindue uden glas" og isætte det. Det ser mere "rigtigt" ud, hvor det andet ligner noget der ikke er færdigt, eller noget der er lavet fordi-at osv osv... 
Mdf er nemt at arbejde i, men "endetræet" er næsten umuligt at få pænt, og det suger maling som en sukkerknald.
Laver du "listerne" af mdf bliver de skrøbelige, med mindre de har mindst samme tykkelse som pladens tykkelse.

Har du overvejet om du kunne lave noget andet dekorativt i form af et rundt hul eller flere, eller en helt 3 form ?

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Kolding75 skrev den 18-11-2020 13:38:34

Har du overvejen en stiksav?

Hej, ja det har jeg. Tror bare ikke jeg evner at gøre det pænt og ensartet med en stik sav

PinkHenrik skrev den 18-11-2020 14:50:58

Jeg ville lave et stort hul, og så efterfølgende lave et "vindue uden glas" og isætte det. Det ser mere "rigtigt" ud, hvor det andet ligner noget der ikke er færdigt, eller noget der er lavet fordi-at osv osv...
Mdf er nemt at arbejde i, men "endetræet" er næsten umuligt at få pænt, og det suger maling som en sukkerknald.
Laver du "listerne" af mdf bliver de skrøbelige, med mindre de har mindst samme tykkelse som pladens tykkelse.

Har du overvejet om du kunne lave noget andet dekorativt i form af et rundt hul eller flere, eller en helt 3 form ?

Det har jeg også overvejet, at bygge en ramme samlet i smig, og så sætte lister i den, hvorefter den monteres på det store hul. Kan da godt være det er smartest.

Gode betragninger omkring MDF finish, det havde jeg ikke overvejet.

Ifht 3. form, ja har overvejet, men vil nok helst bare have det helt simple, det er mere min æstetik.

Jeg har forøsgt at finde noget fransk flet eller lign, men det er for finmasket det jeg har kunnet finde. Tror det ødelægger airflow fra varmepumpen mere end jeg har lyst til
toebs skrev den 18-11-2020 14:52:38

Hvis du med skruetvinger fastgør en træliste, et vaterpas eller en alu-skinne, så kan du bruge dette som "land" til at styre stiksaven langs, så snit bliver helt lige. Bruger du en meget fin klinge, og arbejder langsomt, så kan det sagtens blive pænt. Lågen er dog ret stor, og jeg er ikke sikker på, at MDF er et godt materiale til formålet.

Annonce
Kolding75 skrev den 18-11-2020 15:03:49

Hvis du med skruetvinger fastgør en træliste, et vaterpas eller en alu-skinne, så kan du bruge dette som "land" til at styre stiksaven langs, så snit bliver helt lige. Bruger du en meget fin klinge, og arbejder langsomt, så kan det sagtens blive pænt. Lågen er dog ret stor, og jeg er ikke sikker på, at MDF er et godt materiale til formålet.

Hej, tak godt råd til stiksaven der.
Lige for at forstå din kommentar omkring MDF: Er det ikke et godt materiale til lågen generelt, eller mere til savning med stiksaven?

Jeg er ikke sikker på, at MDF er godt til så stor en låge, fordi den (formoder jeg) skal hænge frit på hængsler, og så meget vægt hængt op i beslag med små skruer kan hurtigt blive et problem for et porøst materiale. Desuden kan det være svært at få kanter pæne, hvis lågen skal males. Krydsfiner ville være et mere stabilt materiale at bruge.

Hvad angår hullerne, så kunne du også for hver åbning lave to huller med en hulsav, og så skære mellemstykket væk med stiksav, så hullerne bliver pille-formede. Det ville være lettere at lave, og i min optik også pænere, men det er vel en smagssag!   

Endnu en mulighed: Du kan skære en hel firkant ud med stiksav, og i denne firkant skærer du en firkant fra, så du ender med at have en ramme på et par cm, som passer i hullet i lågen. Denne ramme påklæber du så noget tyndt stof, tyl, myggenet eller sådan noget, og kommer så denne tilbage i lågen, så luften kan passere igennem stoffet. Stoffet skal foldes om kanten, så det kompenserer for det materiale, som stiksaven har fjernet.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også