Pudse murværk/sokkel ved terræn - Bastardmørtel?

Hej herinde.
Jeg har et ældre hus der står på syltsten og kampesten grundet meget fugt i jorden er det netop blevet etableret et onfangsdræn i 50- 70 cm dybde rundt om huset.

Renden er efterfølgende fyldt op med en blanding af cement og lecanødder uden sand da denne "blok" så får 3 gode egenskaber:
1) den isolerersoklen
2) denholder på presset på jorden sidevejs okmring soklen
3) den dræner MEGET effektivt.
Denne "blok" stopper ca. 5-8cm under terræn hvor jeg så vil fylde det sidste op med noget ral af en slags så det kan ånde op igennem og drænet beholder sin høje effekt.

nu her bagefter skal jeg have eftergået de nederste ca. 20 cm af pudset på væggen da der er faldet af mange steder, de fleste steder er der mursten helt ned under terræn som også skal pudses.
Jeg lægger dog ikke jord indimod bagefter men noget ral af en slags. og da der er den støbte "leca-dræn-blok" lige under vil der ikke være den samme fugtpåvirkning som hvis det var jord.

Jeg er klar over at alt løst skal fjernes og det skal renses for alger osv. og vandes så støvet forsvinder.
Men der er 2 ting jeg er meget i tvivl om:

1) HVilken blanding vil være bedst? Jeg tænker umiddelbart at jeg vil have noget hvor væggen kan ånde igennem, men samtidig vil jeg også have noget der holder, de fleste steder skal der 1 til 2 cm på men nogle steder er der decideret huller ind hvor jeg nok skal blande nogle stumper mursten i pudsen og skubbe med ind for at få det til at holde, så disse steder bliver lagtykkelsen jo høj. Umiddelbart tænker jeg en blanding med 1 del cement - 2 dele bakkemørtel 6,6% - 4 dele muregrus/bakkesand.

2) Skal jeg svumme de bare mursten med enten våd cement eller fliselim inden pudslaget eller vil jeg med det ødelægge hele idéen med at den nye puds skal være åndbar så fugt kan komme ud gennem murværket?

Glæder mig til at høre fra jer.  
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville bruge en 20/80/475 KALK mørtel - ikke bastard- eller cementmørtel - særligt når din jord er vandlidende. Risikoen er jo at cementmørtlen bliver for tæt, og du får saltudslag /fugt over sokkelpudset. Du får desuden kun sjældent problemer med afslag i sokkelpuds af kalk. Det forvitrer til gengæld og skal have en tur til om 20-25 år.

Du skal så have al det eksisterende puds af, starte med at kaste en grov mørtel på  og slutte med en fin. Du skal ikke svumme først.

Mvh Troels
Hej TRRA
Tak for hurtigt svar.
Men der skal vel noget cement i?
Jeg har i mellemtiden talt med Vejle Kalk og Mørtelværk der anbefalede en 20/80/550 bakkemørtel i 3,5 % og med 2kg cement pr 10ltr mørtel. Principielt kan jeg vel blande 6,6% halv/halv med bskkesand og selv lave en 3,3% eller blande den 1til2 og få en 2,2%??  Deres argument for det lave kalkindhold var at ellers ville det aldrig hærde op og gå i stykker i løbet af få år. Specielt når det skal laves på denne årstid. 
Mvh Jack. 
Hvis de kan stå inde for det, så syntes jeg du skal gå med det - JEg skulle måske have præciseret at jeg naturligvis mener hydraulisk KKH mørtel ikke ren kalkmørtel. 

Mvh Troels
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis