Stikkontakter i køkkenet

God aften
Jeg har en ledig kraft gruppe med 3x10/13 amp sikringer.
Kan den anvendes til stikkontakter i køkkenet.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skulle der ikke være noget i vejen med :) 
Man må faktisk sætte 16A standard "LK" stik op i dag (i 2,5mm2 kabel og forsikret med 16A sikringer!). Men der skal så enten jord eller en ekstern afbryder på - stikkontakterne kan ikke fås med så høj mærkestrøm. Men under alle omstændigheder er det en sidebemærkning - (der er ingen alm. køkkenting der behøver så meget) og Johns svar er fint! :-)
Schuko stikkontakter og LKs stikkontakt uden afbryder (grisetrynen) må forsikres med 16A. Der skal føres jord frem til stikkontakterne, og det har intet at gøre med, om der er en afbryder foran stikkontakten eller ej.

fase
Mange tak for svar 🤗

Jeg har et par tillægsspørgsmål:
Hvor mange stikkontakter kan det blive til?
Hvor mange kabler skal der trækkes?
Hvilke kabler skal der bruges?

Annonce
Der skal være mindst to stikkontakter fri til køkkenmaskiner o.lign. Stikkontakter til køle- og fryseskab regnes ikke som værende til rådighed. Stikkontakter skal fordeles på 2 grupper. Når kablerne fordeles på 2 grupper, skal der føres 2 kabler frem. Kablerne er almindelige installationskabler. Du kan finde yderligere information ved i søgefeltet at søge på  stikkontakter i køkken.

fase
Tak Fabrin

Jeg har i forvejen en 3x16 kraft gruppe til kogeplade, kombi vaskemaskine og stikkontakt til elkedel.

1x13 gruppe til kombiovn og køle/fryse skab.

De nye stikkontakter skal være frie stikkontakter ved køkkenbordet til bl.a. brødrister, blender, juicer og så videre.

Hvor mange stikkontakter kan det blive til?
Et stik pr. fase eller kan man have flere stikkontakter på samme fase?

Kan man nøjes med et 5G2,5 kabel til en kraft dåse og fordele derfra, eller skal der trækkes separat kabel til hvert stik fra tavlen/kraft gruppen?

Hvordan ville du lave det?

På forhånd tak

Hilsen CJV


Det ved elektrikeren der skal lave det😇

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg kender ikke indretningen af dit køkken, så helt præcis hvor mange og hvor de skal placeres, kan jeg ikke sige. Et gæt er 4-5 stykker. Du får ikke for mange. Du skal være opmærksom på at en gruppe med sikringer i regnes som en gruppe. Så lav det med grupper med en sikring. Det betyder også, at der skal føres et kabel fra hver gruppe.

fase
Jeg ville trække 2,5mm2 kabler (incl. jord) til hver gruppe kontakter, og så sørge for at de alle har 16A mærkestrøm. Så kan man køre flere af de "grumme" forbrugere (elkedel, brødrister, røremaskine etc.) samtidig...
Der er for mig at se intet galt med at dele fra en kraftdåse - men hvis du trækker 1,5mm eller benytter materiel med 10 el. 13A mærkestrøm, skal der naturligvis forsikres tilsvarende.
Den slags er naturligvis elektrikerarbejde. De fleste har dog nok ikke prøvet at sætte "non-kraft" 16A stikkontakter op før - det er først i nyere tid at de er blevet tilgængelige med den mærkestrøm. Så dem jeg har talt med "skulle lige checke"...
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis