Stikkontakter i køkkenet

God aften
Jeg har en ledig kraft gruppe med 3x10/13 amp sikringer.
Kan den anvendes til stikkontakter i køkkenet.
God aften Jeg har en ledig kraft gruppe med 3x10... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Som jeg ser det hænger der ladere overalt til diverse apparater. Så flere steder med 2 x stikkontakt hvert sted og så med den type hvor der er med jord nederst og den til den lille stikprop øverst til f.eks. ladere, håndmixere m.m.

Så har du pludselig 4 stik muligheder samme sted. Og der er ikke det mindste brug for 16 A og desuden er det ret besværligt at montere med 2,5 mm2 ledning i disse stik.
Og da der skal være mindst 2 grupper i de " frie" stikkontakter er det en dårlig ide at bruge en kraftgruppe da den kun tæller for 1 gruppe. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det forekommer at være overkill at trække 2,5 mm2 kabler til stikkontakter i køkkenet. Det er ikke forbudt at slutte andet f.eks. lys til grupperne. Kravet er bare at stikkontakterne skal være fordelt på mindst 2 grupper.
 At dele fra en kraftdåse opfylder ikke kravet om flere grupper, da en trefaset gruppe kun tæller for en gruppe.
En gruppe sikret med 13A kan forsyne et forbrug på 3000W, så mon ikke det rækker.
Brugen af stikkontakter godkendte til 16A (non kraft), har været lovligt i flere år, og bruges ofte som tilslutning af ovn og opvaskemaskine til samme gruppe som kogepladen.

fase
Den af ev elmand foreslåede med 1 x uden jord og 1 x med jord er ifølge mig ikke smart. Mange af de isenkramtyper du vil anvende kommer med schuko stik. De kan ikke komme i uden jord stikket, og i med jord stikket får du ikke jording på apparatet. Udskiftning af stikprop på apparater er besværligt og ikke billigt. Der findes adaptere, men de koster og fylder. Jeg ville nok overveje bl.a. at installere disse: https://progrossist.dk/produkt/stikdaase-2x2pj-hvid-schuko-2m/

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Husk nu de nye regler. 10/13A sikringer skal der anvendes 2,5mm2 og 16A 4mm2, medmindre du regner belastningen og kan dokumentere at du holder dig under strømværdier når temperatur og samlet fremføring  er medregnet. 
Rent faktisk hedder det 10A = 1,5 mm2 , 13 A = 2,5 mm2, 16 A = 4,0 mm2 men  eller ganske korrekt maskinmester

mfrost skrev den 19-11-2020 07:07:59

Rent faktisk hedder det 10A = 1,5 mm2 , 13 A = 2,5 mm2, 16 A = 4,0 mm2 men  eller ganske korrekt maskinmester

 Godt set, naturligvis 1,5 til 10A sikring. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis