Udskifte radiator termostat - hvilke dele?

Hej

Jeg har en radiatortermostat der driller.
Radiatoren giver ingen varme selvom jeg skruer på den.

Jeg har haft termostaten af og masseret pakdåsen. Så fik jeg lidt gang i den, men nu er den holdt op med at virke igen.

Er det pakdåsen, der skal skiftes?
Er der en der evt. kan linke mig til hvilken pakdåse der passer på denne?

Eller kan det bedre betale sig at skifte hele termostaten (den er fra 70'erne)? Hvis ja, skal jeg så også have skiftet den del på røret? Er der evt. nogen der kan linke til hvad man skal udskifte til?

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På den type ventil der er der inde bag ved pakdåsen med stiften en ventil kegle som irre fast skub lidt til den med en skruetrækker så den går løs. så virker den igen noget tid.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej Kovas,
Tak for svar.

Det jeg har forsøgt er at skrue termostaten af og trykke på stiften med en skruetrækker. Det får det til at virke lidt tid, men så opstår problemet igen. Så nu gider jeg ikke mere, nu skal det laves én gang for alle. 
Mr B skrev den 17-11-2020 19:42:52

Hej Kovas,
Tak for svar.

Det jeg har forsøgt er at skrue termostaten af og trykke på stiften med en skruetrækker. Det får det til at virke lidt tid, men så opstår problemet igen. Så nu gider jeg ikke mere, nu skal det laves én gang for alle. 

 Du skal skrue pakdåsen ud og løsne membranen ved at trykke på den med en tynd skruetrækker, så den går løs fra sæddet. Der kommer lidt vand ud. Når membranen så er løsnet, så kan du skrue pakdåsen i igen, efter at du lige har givet stften en lille dråbe olie og fået løsnet den. Derefter lader du ventilen være åben i et par minutter og skruer så termomstaten på igen. Så er problemet løst for den næste fyringssæson. Det er også det kovas skriver.

Hvis du beslutter dig for at skifte termostaten, er det både ventilen på røret og termostaten, du skal skifte.

fase
Du kan ikke løse problemet en gang for alle. Da vi fik pillefyr skiftede jeg alle ventilerne til de nyeste Danfoss efter et par år er det det samme lort med dem. De gror osse fast i stiften så man skal ha den ud og rengøre og smøre med siliconefedt  så køre det lidt igen. Danfoss termostater er noget lort.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej Fabrin,

Tak for input.
Ok, jeg misforstod Kovas, jeg har ikke haft pakdåsen ude.

Men jeg kunne stadig godt tænke mig en løsning som jeg ikke skal pille ved hvert år.
Er der nogen umiddelbart gevinst ved at skifte hele 'sættet' ud i forhold til bedre varmeregulering eller lignende - eller er det mest bare penge ud af vinduet for at opnå helt det samme? Hvis jeg skal skifte, hvad hedder det sæt så som jeg skal have (kan se der findes en hel masse ventiler og termostater)?
Annonce
Selv om du skifter "hele sættet" ud kan du komme ud for at skulle gentage seancen ved begyndelsen af fyringssæsonen. Det skyldes, at membranen har en evne til at sætte sig fast, fordi ventilen ofte bliver sat på nul, når der lukkes for varmen. Man burde lukke for varmeanlægget eller skrue ned for fremløstemperaturen, så termomstaten af og til kalder på varme.
Hvis din termostat ellers virker og du ikke har ønske om at kunne bruge programmering af termostaten til at åbne og lukke for er der vel ingen grund til at skifte. Ellers er der et forslag på nedenstående link.
Termostatventil    Dertil kommer en ventil vist længere nede på siden.


fase
Fabrin,

Mange tak for input. Jeg prøver det med membranen og ser om det kan lykkes.

Nu har jeg ikke prøvet at skille sådan en ad før, så kan jeg komme til at skrue for meget af så det pludselig står ud med vand? Der er tryk på anlægget, det er jo koldt udenfor 😀
Nej, du kan ikke skrue for meget af. Du skal bare skrue pakdåsen ud og motionere membranen evt. med den stumpe ende af en blyant.

fase
Kovas, så ikke lige dit indlæg højere oppe, men tak også for det.

Fabrin, er det denne her del jeg bare skal skrue ud og trykke på stiften? Skal den af eller kan man ikke bare trykke på stiften mens den er i? 
Der kan også opbygge sig skidt bag nålen i pakdåsen så den får begrænset vandring, så rens det hele godt af, eller køb en ny pakdåse, den koster lige godt 100kr.

Prøv at kik videoen, hvor dan du skifter pakdåsen..
(når du har skruet pakdåsen ud, så motioner pakdåsen, inde i "hullet" der kan komme en smule vand, mem det betyder intet)

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis