Forberede til gulvvarme

Hej,

Vi har et hus, hvor der p.t. er radiator i de fleste rum. Det er et to-strengs system med jernrør i gulvet.

Vi overvejer en renovering af nogle rum, hvor der samtidig skal laves gulvvarme.
Men vi har allerede lagt nye gulve i en del af huset, så i disse rum skal radiatorer og rør bevares, men vi vil gerne forberede til gulvvarme så vi kan lave det hvis vi en dag ønsker det.

I den forbindelse har jeg nogle spørgsmål, som jeg håber at nogen vil give et godt input til.

Nedenfor ses plantegningen af huset.
Som det ses kommer varmen fra højre side af billedet og går ud til radiatorer via jernrør.
I et enkelt rum er der lavet gulvvarme med pex, og der er trukket slanger ud til en shunt, som sørger for varmen til dette rum.

Spørgsmål:

  1. Kan man forbedre gulvvarme til de rum, der allerede er renoveret og p.t har radiatorer, så man kan trække slanger til dem hvis man en gang kommer efter at man alligevel vil have gulvvarme i de rum? Hvad er den 'rigtige' måde at gøre dette på?

  2. Vil man udskifte de gamle jernrør til de radiatorer, der bibeholdes, til f.eks. pex når der nu er åbnet op ned til dem? Hvis ja, hvordan håndteres det så med skjulte samlinger i gulvet (vist lovligt med centralvarme, men hvordan gøres det bedst?) Hvis nej, hvad gør man så med de gamle jernrør når/hvis man en gang laver gulvvarme i de rum? Det er nok ikke smart at have dem liggende i gulvet aht. rust og sprækker osv.

  3. De eksisterende jernrør til radiatorer ligger ca 5-8 cm under nuværende betonlag. Dermed ligget de muligvis i vejen i højden når der skal laves ny gulvvarme. Hvordan håndteres dette? Eksisterende gulve i huset består først af et betonlag, derefter et lag af sand (hvis der løber kobberrør til brugsvand i gulvet) eller lecakugler (hvis der blot er varmerør eller ingen rør), og til sidst ca 5 - 10 cm beton.

  4. Er det en VVS man skal kontakte for at få tilbud på sådan noget, eller hvilke firmaet udfører den slags ting?



7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
 Når nu du skal have gangen brudt op, så kunne man lave en kanal i den øverste del af isoleringen. Så kan der senere trækkes de 6 - 8 rør der måske skal bruges i fremtiden. Men de skal isoleres til den tid så der skal være noget plads
 Du skal vel ikke have fritlagt rørene til de radiatorer der skal bibeholdes, så mon ikke de oprindelige jernrør skal beholdes og få rørene svejset tætte de steder hvor en radiator skal fjernes.
Selve varmeinstallationen kan laves af vvs firma, men det vil nok være svært at få en fast pris. Det er ikke let at gennemskue hvordan du får tingene forberedt så en stor del af vvs arbejde kan laves på en gang.
Mon ikke selve udlægningen af varmeslanger er noget du selv kan lave, så det kan godt laves sådan efterhånden som rummene bliver færdige.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej EV,
Tak for input.

Det var planen at bryde alle de rum op på en gang, hvor der skal laves gulvvarme.
Så selv hvis man laver en kanal til at trække rør i til de rum, der ikke pilles ved, hvordan tænker du så at de kan isoleres uden at bryde gulvet op? Tænker det bliver en kæmpe kanal der skal laves.

Jeg skal ikke have fritlagt jernrør i de rum, hvor radiatorer bibeholdes. Men i de rum, hvor jeg skal lave gulvvarme - inkl. hele gangen, hvor forsyningen til radiatorerne løber - skal der brydes op. Så rørene til de radiatorer, der skal bibeholdes fritlægges - med undtagelse af den del af rørene der er i rummene hvor selve radiatorerne sidder. 

 Spørgsmålet var derfor om det ville være en ide at skifte disse jernrør ud når man er dernede. Men kan godt se at man jo måske ikke får meget ud af det, da man ikke kan køre videre på disse rør hvis der en gang skal laves gulvvarme med en streng til hvert rum (det havde jeg lige svedt ud, tænkte først at man bare kørte videre fra de eksisterende rør hvis man ville lave noget i de rum senere). Men jeg er stadig lidt nervøs for at lade jernrør ligge i gulvet når jeg støber nyt, for hvis de en dag ikke bruges mere, så er der god chance for at de ligger og ruster med risiko for at de måske får gulvet til at sprække (?).

Alternativet er måske at erstatte dem med pex, men så får man jo en skjult samling i gulvet, hvilket måske heller ikke er så smart. Det er lidt pest eller kolera.

Jernrør der er støbt ned kan naturligvis blive utætte. Men de kan ikke skade betonen.
I stedet for den kanal jeg i første omgang tænkte på kan man lægge tomrør ned hen igennem gangen. Jeg mener godt det kan laves ved at skære en rille i øverste lag flamingo, så ned med 2 rør hen til hver af dørene og helst lidt ind under og så lukke rillen igen med byggeskum. Så ligger tomrør i din isolering. Det skal være en størrelse så 20 mm rør kan trækkes i dem. Der skal nok tænkes på 2 hold ind til stuen så der ikke bliver uforholdsmæssig lang streng til den tid.
 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej EV,

Tak igen for input.
Ja, det var ikke en helt dum ide med de tomrør lagt ned i en rille. Har du noget bud på hvor langt de skal lægges ned (der er måske en standard der siger hvor meget de skal isoleres)?

Vedr jernrør, kan der ikke ske noget hvis ikke de er i brug = de ruster? På badeværelset var der revner i gulvet, muligvis pga defekte gulvvarmerør som var rustet. Ved så ikke om vandet også kan have gjort sit.

Men hvis man nu antager, at man kobler dem fra når/hvis man laver gulvvarme i de rum, der er forberedt til det, så ligger de jo i vejen når man skal lave gulvvarme i de rum, som man går i gang med først - de spørgsmål 3. Mon du også har et kvalificeret input på den problematik? 
Jeg har lagt gulvvarme slanger ca. 5-6 cm ned hvor de går igennem rum hvor de ikke skal bruges. Så er der 4-5  cm isolering over hvis skummet buler lidt op. Lægger man dem f.eks, ned midt i isolerings laget så er de naturligvis bedre isoleret opad men ikke nedad.
Jeg tror bestemt ikke at rustne rør kan revne et beton lag. Men hvis du laver pex rør igennem gangen så  er du jo ude over den bekymring. De skal i øvrigt også isoleres på samme måde eller bedre da det er højere temperatur der er i de rør.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Hej igen EV og tak for svar.

Nej, det er ikke sikkert at de jernrør kan revne betonen. De er i øvrigt omviklet med isolering, så det giver selvfølgelig også lidt mulighed for bevægelse uden at noget revner.

Har du mon også et godt input til spørgsmål nr 3?
Du beskriver en gulvkonstruktion som ikke er normalt der er over hele arealet. Det ser ud som om du har fundet en af de kanaler som varmerør og vandrør er lagt ned i.
Hvis du har de originale tegninger over huset kan du se disse kanaler tegnet ind under fundament tegninger.
Har du egen centralvarme system ( indirekte fjernvarme - gas- olie - eller pillefyr,- luft til vand veksler f.eks.) så mener jeg  man godt må have samlinger under gulvet. Der har du kun begrænset antal liter der løber ud, og du får en advarsel hvis det er nødvendigt at påfylde vand regelmæssig.
Men jeg ville hugge gulvet op og tage stilling når jeg ser rørenes tilstand. Så tage fat i VVS som skal lave det og høre hans mening. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis