RAIS - Ukendt brændeovn

Kunne godt tænke mig at få identificeret den brændeovn jeg har overtaget. Den er mærket RAIS, men typeskiltet mangler. Jeg har taget et par billeder.
Kontaktet RAIS, de siger måske model Saga

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Min datter har købt sommerhus med denne brændeovn.
Jeg er lidt i tvivl om hvordan luftspjældet skal stå ved optænding, normal forbrænding og slukning
Mangler manual til ovnen
Håber du kan hjælpe
Hej,
jeg fik en kortfattet, men tilstrækkelig, manual fra RAIS kundeservice, og info at den er produceret i 1994/1995.
Prøver at vedlægge manualen.
Går det ikke må du give mig en mailadresse jeg kan sende den til.

Mvh,
John

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Fik forresten hjælp til at finde typeskiltet. Det manglede ikke.
Det sidder under ovndøren, på oversiden af brændearkiveringen.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Tusind tak for hjælpen
Nu er jeg ikke lige ved ovnen, men der henvises til nogle tal i manualen for luftregulering 0, 1, 2 står disse tal på ovnen.
Citat fra manualen: If the handle is adjusted to the extreme right position 0 the air inlets are closed jeg mener  at det er til venstre (left).
Er 0 længst til venstre, 1 midterposition og 2 mod højre
Er det ellers en god brændeovn og er der noget man skal passe på
Der er ingen talindikationer på min ovn. Jeg ser ikke den store forskel mht. hvor håndtaget er placeret, har det faktisk permanent i midten.
Da ovnen er til at varme mit værksted (ca. 20m2 isoleret del af carport), anvender jeg den langtfra dagligt, men den er let at fyre op og giver fin hurtig varme. Og bagside plus en stor del af de to sider bliver kun lidt varme.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Når man er i gang med at tænde op i en brændeovn er det let at se hvad der er åben contra lukket. Ved forsøg viser det sig med det samme på flammerne. Under optænding skal den være helt åben så der er ilt nok til en god forbrænding. I modsætning hvad vi har lært ved båltænding så skal træet tændes op fra toppen af. Ellers vil der være en del træ der afgiver gasser som ikke forbrændes og derfor forsvinder ud igennem skorsten. Dårlig udnyttelse, sod i skorsten og sure naboer er så risikoen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik, m.fl.,
så let er det desværre ikke altid i praksis, og jeg kender godt principperne, da vores stråtækte hus fra ca. 1850 varmes op udelukkende med en masseovn = ca. 10 kasserummeter brænde/år.
Den nævnte RAIS tændes fint op uanset position af håndtaget, når lågen lukkes kan man, hvis ilden ikke er kommet godt i gang, ane forskel på hvor håndtaget står (som beskrevet i manualen), men venter man lidt, og ilden har godt fat, kan man i min ovn ikke se forskel på højre og venstre position. Det kan indikere at den lukker dårligere end da den var ny, men det er vist ret bøvlet at kontrollere, og betyder ikke så meget i mit værksted hvor der som oftest er nogen få grader over udendørstemperaturen.

mvh

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Erik, det er fordi man tænder op i alt for meget brænde af gangen.   For hvis den moderne optændingsmetode skal følges slavisk, ville man jo heller ikke kunne lægge nyt brænde oven på glødeladet. 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis