Støbt gulvvarme uden den anbefalede isolering

Hejsa
Jeg går og overvejer at lave gulvvarme i hele huset og sløjfe radiatorer. Vi har gulv på strøer i hele huset på nær badeværelser der har den originale gulvvarme fra 1976 som vi ved samme lejlighed ville skifte. Hvis terrændækket skal brydes op og graves ud til de påkrævede 300mm vil det blive for stor en opgave. Vi har et frirum under spunpladen på ca 23 cm, det giver plads til 150mm super EPS og 80mm beton. Er det fuldkommen umuligt at udføre det med kun 150mm isolering? Eller er der andet end isoleringsevnen der spiller ind?

ps. Huset har 400mm på loftet og hulmurene er isolerede og alle vinduer er 3-lags så huset kan godt holde en smule på varmen.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville da undlade de 80 mm beton og så lave svømmende gulv. Så skal der godt nok en mere trykfast eps og den kan købes med grafit så det er bedste isolerings evne.
Det vil give en hurtigere regulering af gulvvarme. Og især når i i forvejen er vant til spånplade gulve. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Du vinder lidt ved at opbygge en let gulvkonstruktion som Erik skriver, men du er stadig langt fra dagens isoleringskrav.
Du vil sandsynligvis være bedre tjent med at bibeholde radiatorerne, og så overlade det til fremtidige ejere at lave det rigtigt i samme ombæring.
ev elmand skrev den 16-11-2020 20:44:01

Jeg ville da undlade de 80 mm beton og så lave svømmende gulv. Så skal der godt nok en mere trykfast eps og den kan købes med grafit så det er bedste isolerings evne.
Det vil give en hurtigere regulering af gulvvarme. Og især når i i forvejen er vant til spånplade gulve. 

Eller smide noget Kingspan TF70 ind i mixet - men det er dyrt...

150 mm. EPS 80, mm. 80 mm. TF70, 22 mm. spånplader med spor, gulvpap og gulvbelægning. Så er I nogenlunde med.

hej mesterhakket
syntes at det forslag med let opbygget gulv lyder som en GOD idè, arbejdede selv som tømmermester lavet en del af disse; men med betydelig lavere (mindre) isolering, f.eks. 125 mm. flamingo direkte på terræn, 22 mm. spånplade og herefter gulvvarmesystem med aluplader under sporpladerne (nyt gulvvarmestystem)......denne opbygning har på de gulve jeg har lavet givet varmebesparelser på ca. 30-40 % i forhold til tidligere varmeudgift.
håber du kan bruge indslaget, hvis der er spørgsmål er du velkommen til at ringe på nedenstående nr.
Mvh....dan49           42315739
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis