Understøtning af indervægge

Står overfor et stort projekt med opbrydning af gammelt betongulv, efterisolering og gulvvarme (70kvm). Er kommet i tvivl hvordan jeg lettest kan understøtte indervæggene, de skulle stå direkte på betondækket uden sokkel under. Ca 16m væg i alt.
Opbygningen af terrændækket er ifølge tegningerne, 120mm beton, 30mm isoleringsbatts og 150mm lecanødder.
Huset er fra 1979 og skillevæggene er bygget af 75mm "Yton" blokke.
Har i nogle fif til det? Tager i også imod fif til alt det andet med kyshånd :)
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tænker at grave 1 meter ud, og lade 2 stå, lave den ene meter, og så tage yderligere en meter når det er størknet.
Umiddelbart tænkte jeg 10cm beton+ 2x 75x19x49mm lecablokke i forbandt, og så noget "Ekspanderende beton + sokkelpap" i mod væggen og det nye fundament. 
Det er en udmærket plan. Du behøver dog ikke ekspanderde beton bare du venter med den sidste fuge et par dage efter at leca er sat. Leca blokke mures op i cementmørtel, med ca. 10 - 15 mm fuge. Så har du nem ved at komme med næste udgravningsfase fase når der er lidt plads.
Du mangler vist et par nuller i din størrelses angivelse 75 x 190 x 490 mm
Men er det dybt nok når du tager beton gulvets tykkelse med i beregningen 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 16-11-2020 20:09:28

Det er en udmærket plan. Du behøver dog ikke ekspanderde beton bare du venter med den sidste fuge et par dage efter at leca er sat. Leca blokke mures op i cementmørtel, med ca. 10 - 15 mm fuge. Så har du nem ved at komme med næste udgravningsfase fase når der er lidt plads.
Du mangler vist et par nuller i din størrelses angivelse 75 x 190 x 490 mm
Men er det dybt nok når du tager beton gulvets tykkelse med i beregningen

 Der smuttede et par nuller i angivelsen. Selvfølgelig den størrelse som du angiver :)

Det nye terrændæk bliver 100mm beton + 300mm C60 Sundolitt. så jeg håber lidt det kan gå sammen.
Har du nogen erfaring med hvor længe efter den sidste fuge mellem Leca og den gamle væg er lagt, før man kan grave yderligere ud?

For det første kan du grave flere steder samtidig, som du antyder så det ikke bliver alt for langvarig. 2 dage efter at der er fuget har det ok styrke.
Jeg har understøbt en gammelmurstensvæg, og det var ok dagen efter, men leca suger ikke tilsvarende så 2 dage.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis