Gulvarme i 80'er hus med opstrøede gulve

Hej Alle

Vi overvejer en tilbygning på vores hus. Tilbygningen bliver et alrum til køkkenet samt soveværelse.

Huset er fra 1983 og med opstrøede gulve med gulvspånplader og derpå trægulv uden gulvvarme.

Vores nabo har et hus der er opbygget på samme måde som vores, og han har etableret vandbåren gulvarme ved udelukkende at fræse spor i gulvspånpladerne og ligge varmefordelingsplader heri og hvad dertil hører.
Ifølge ham er der ingen problemer med varmefordelingen eller forhøjet varmeforbrug ved ikke at have isoleret yderligere.

Mit spørgsmål til panelet går på om dette er ok ift. opbygningen af gulvet ift. jeres erfaringer m.m.
Jeg har vedhæftet oprindelig tegning over opbygningen af gulvet.
Der ligger under gulvet 50mm. isolering og 20 cm lecabeton.
Er dette reelt set ok til at etablerer gulvvarme på eller skal der graves ud og isoleres yderligere (3-400 mm.)

Jeg er ikke skarp ikke hvordan 20 cm lecabeton isolere.

Lad mig høre jeres holdninger og gode viden.
På forhånd tak.

Mvh.
Fcb83
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg prøver lige at bumpe denne her.
Måske der er en der har et par gode råd / viden omkring dette.

Det jeg reelt ønsker at vide er hvordan og om jeg kan få gulvvarme i den eksisterende del af huset uden at skulle rive hele gulvet og betonlag op.

Mvh.
Fcb83
Du kan godt fræse ud i spånpladerne, men bør efterfølgende lægge 12 mm. spånplade mere på inden færdig gulv.

Det kan godt være din nabo ikke oplever et større varmeforbrug end før - men han kunne helt klart have sænket det, ved at isolere rigtigt. Du har jo en beregning af transmissionstabet for dit terrændæk stående; K = 0,25 w/m2C.
Til sammenligning vil BR18 i dag kræve 0,10 W/m2K, altså et varmetab der er 60% mindre - eller sagt på en anden måde, så er varmetabet ved selve terrændækket 150% større ved det nuværende terrændæk, sammenlignet med et nyt... Og nu lægges varmen tæt her på.

Gravko:
Tak for godt svar. Var ikke bekendt med denne K faktor - Det skal da helt sikkert med i overvejelserne.
Mht. den ekstra 12 mm. spånplade lag. Er det for den mistede styrke ifm. udfræsning af spor?

Mvh.
Fcb83
fcb83 skrev den 29-01-2021 13:15:14

Gravko:
Tak for godt svar. Var ikke bekendt med denne K faktor - Det skal da helt sikkert med i overvejelserne.
Mht. den ekstra 12 mm. spånplade lag. Er det for den mistede styrke ifm. udfræsning af spor?

Dine spor skal fræses på tværs af strøerne  af hensyn til styrken. De 12 mm. spånplade er gældende for de fleste typer overgulve, pånær lamelparket. Men er det laminatgulv eksempelvis, så skal der spånplade under :)

Ville det være muligt at tage de eksisterende gulvspånplader op, og fylde op med flamingo, og så lægge rionet, varmeslanger og så støbe?
Eller rettere er det en holdbar løsning og i så fald, hvad vil K faktor blive?
Eller er det helt no-go?

Jeg takker mange gange på forhånd 

Mvh.
Fcb83
Annonce
Fik du nogensinde lagt vame i ? og hvordan løste du det ? har lige købt en villa med præcis samme udfordring.
mrbeyer skrev den 07-07-2024 22:11:49

Fik du nogensinde lagt vame i ? og hvordan løste du det ? har lige købt en villa med præcis samme udfordring.

Nej, vi valgte en anden planløsning/tilbygning end hvad der var planen på daværende tidspunkt, så eksisterende hus er stadig med opstrøede gulve uden gulvvarme. Vi har besluttet at det ikke er arbejdet værd for os. Vi har dog valgt støbt gulv med gulvvarme i tilbygningen. 

Mvh.
Fcb83
hej fcb83
Har selv lavet et gulv; men direkte på ekst. gulv, isoler var 125 mm.og året efter var fjernvarme regning faldet fra 1360,00 i 10 mdr. til 640,00 pr. mdr.
så jeg ser ikke isolering som et must.
Jeg må ikke reklamere for det gulvvarme firma der blev brugt; men er velkommen til at kontakte mig på tlf.  42315739, dog kan jeg oplyse det kostede mig ca. 300,00/m2 incl. pex-rør m.m.
men excl. klikgulv/fliser.
Bh.....dan-49
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis