Akustikplader til loft i stue

Vi trænger til bedre akustik i stuen. Jeg har ikke lyst til at rive hele loftet ned og smide akustikloft på men tænker om man ikke kan smide nogle plader op i nogle rækker eller felter rundt omkring og så kan det tage en stor del?
Hvilke pæne plader kan anbefales? Rockfon? Er der regler for hvordan/hvor mange der skal sættes op for en god effekt?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det behøver ikke kun være lofter. Mange sætter en plade tynd flamingo betrukket med stof op på væggene. 

 

For at have en mærkbar effekt skal arealet på de dæmpende plader udgøre et ret stor areal. Jeg har hidtil sagt mindst 50 % af rummets areal, men har for nylig hørt en tommelfinger regel fra en trælast sælger. De regner med Rumfang Altså rummets  m3 x 0,25 og så får man hvor man m2 plade der skal sættes op.
Det er næsten det samme men dog lidt mindre idet rummet er mere end 2,30 , lofthøjde.
Hos min søn har man sat troldtek op ad væggen og et lille stykke på loftet lige der hvor børnene øver musik. Det virker da noget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Vi har opsat Troldtekt (Fibrolith) i vores hall og gangareal, men i stuen opsatte vi gipslofter, hvilket gav en elendig akustik. Så noget skulle der ændres på. Jeg syntes ikke Troldtekt er super godt til at forbedre akustikken, så vi valgte i stedet at lime 56 stk. Rockfon plader op i én stor Ø, hvilket i den grad hjalp på akustikken. Da pladerne er hvide, ligesom gipsloftet, bemærker man dem stort set ikke. 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Og det sidste nye vi har opsat er akustikpaneler med lister af valnød på vores ene væg. Det er dog udelukkende gjort for syns skyld, men de er også effektive mod dårlig akustik :-)




Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Er det de her?
https://www.bauhaus.dk/rockfon-akustik-loftplade-sonar-bg-hvid-600x600x20-mm-10-stk-3-6-m2
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
JennerHolm skrev den 17-11-2020 07:09:42

Er det de her?
https://www.bauhaus.dk/rockfon-akustik-loftplade-sonar-bg-hvid-600x600x20-mm-10-stk-3-6-m2

 Lige præcis!

Husk handsker og rigeligt med lim. Jeg mener der går én tube til fire plader. 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Bruger man montagelim/no nails til at sætte dem op?
Du skal bruge den her lim:

https://www.billigvvs.dk/dana-lim-turbo-tack-291-montagelim-hvid-290-ml-1252670?gclid=Cj0KCQiA48j9BRC-ARIsAMQu3WQspXxpSn20Pj0wE5v7jx2uEiJ6rLXr4RqD0KWPBESoE13phSAi-boaAmxtEALw_wcB

På trods af at den er ret kraftig og hurtigt tørrer op, havde jeg nogle plader der alligevel faldt ned i forbindelse med opsætningen. Jeg havde inden da fuldspartlet mit loft, fordi der var nogle store ujævnheder, og de steder hvor de blot var spartel hæftede limen fint, men de steder hvor min loftmaling (glans 2) lappede ind over havde limen det lidt vanskeligt med at få fat. Så jeg måtte stå på stigen og holde pladen mod loftet i lidt længere tid inden jeg kunne give slip. 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også