Fjernvarme til varmepumpe

Hej gode folk
Er der nogen der har erfaringer med at skifte fra fjernvarme til varmepumpe?

Hvad koster det at træde ud af fjernvarme?
Kan jeg evt selv finde informationer om det på nettet?

Jeg prøvede at stille spørgsmålet til mit eget Fjernvarmeværk, men de ville kun svare i meget generelle og uklare vendinger.

Mvh Mikkel

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tag en snak med kommunen om hvilke regler der gælder for dit område. Hvorfor vil du have varmepumpe fremfor fjernvarme?

Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Du kan være tvunget til fjernvarme enten gennem en tinglysning på din egen matrikkel, eller gennem kommunens varmeplan.
Du må kunne læse forsyningens leveringsbetingelser på deres hjemmeside.

Søren O
Hvis der er fjernvarme pligt på grunden så skal du som minimum betale den faste bidrag + måler afgift.
I energi krise årene fyrede de fleste værker med olie og brændeovne blev meget populære for at " spare". Så blev det faste bidrag sat op, og energi prisen blev fastholdt. På den måde blev det ikke billigt at køre med brændeovn oven i fjernvarme udgiften. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
RasBo skrev den 16-11-2020 06:08:17

Tag en snak med kommunen om hvilke regler der gælder for dit område. Hvorfor vil du have varmepumpe fremfor fjernvarme?

 Fordi fjernvarmen er en del dyrere.

Når du regner økonomi, så skal du huske at regne med afskrivning på din varmepumpe. Den holder ikke evig, og er langt dyrere i vedligeholdelse end dit fjernvarmeanlæg.

Søren O
Annonce
Søren O skrev den 17-11-2020 06:58:36

Når du regner økonomi, så skal du huske at regne med afskrivning på din varmepumpe. Den holder ikke evig, og er langt dyrere i vedligeholdelse end dit fjernvarmeanlæg.

 Plus den er dyr i indkøb og larmer hvis det er en luft-vand.


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Søren O skrev den 17-11-2020 06:58:36

Når du regner økonomi, så skal du huske at regne med afskrivning på din varmepumpe. Den holder ikke evig, og er langt dyrere i vedligeholdelse end dit fjernvarmeanlæg.

 Hmm god pointe.


Det skal selvfølgelig også med i regnestykket.

Umiddelbart kunne jeg spare ca 5000 kr om året på varmeregningen, men det vil alligevel tage mange år at spare hjem.

Tak for input
afhængig af str og installationen på dit varmeanlæg så koster en luft til vand varmepumpe i omegnen af 50-100.000 så det skal godt nok være noget af det dyreste fjernevarme i danmark før at det tilnærmelsesvis kan betale sig....
Markvard skrev den 17-11-2020 10:24:19

 Hmm god pointe.


Det skal selvfølgelig også med i regnestykket.

Umiddelbart kunne jeg spare ca 5000 kr om året på varmeregningen, men det vil alligevel tage mange år at spare hjem.

Tak for input

Hvem har lavet den beregning/vurdering og hvor gammelt er din nuværende unit?

 


 

bibihest skrev den 17-11-2020 12:33:55

Hvem har lavet den beregning/vurdering og hvor gammelt er din nuværende unit?

Nuværende fjernvarmeforbrug ca 12000kr/år
Varmepumpe kunne ifølge et firma gøre det for ca 6-7000kr/år.

Fjernvarme er relativt dyrt i Gl Rye.

 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis