Telestater 20 meter fra gulvvarme styrringsboks

Hejsa

I mit hus er der én af kredsene til gulvvarmen som er et "føderør", der føder en shunt ca. 20 meter væk. Denne shunt forgrener sig i 3 kredse. Der sidder ikke nogen pumpe på denne shunt. Jeg skal installere telestater og rumfølere på disse 3 kredse og overvejer om jeg kan trække et 5-leder installationskabel fra styrringsboksen og ned til denne shunt. Jeg ville så "samle" neutral fra 3 kredse fra styrringsboksen og føre dem i blå ledning ned til shunten hvor så neutral fra de 3 telestater forbindes. Faserne vil have hver deres ledning selvfølgelig. Jeg tænker at bruge 1,5mm kabel.

Er det en god/forsvarlig måde at gøre det på? På forhånd tak for hjælpen :)

PS. Det er en Wavin AHC 9000 styrringsboks
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal sikre dig, at styreboksen afbryder 24V og ikke 0V på de enkelte telestater, inden du begynder at forbinde 0V sammen.
Men ellers burde det godt kunne lade sig gøre.
jenshøj skrev den 16-11-2020 17:17:42

Du skal sikre dig, at styreboksen afbryder 24V og ikke 0V på de enkelte telestater, inden du begynder at forbinde 0V sammen.
Men ellers burde det godt kunne lade sig gøre.

Lige for at jeg forstår det korrekt: hvis jeg måler spændingen over en telestat-forbindelse på styreboksen så skal der være 24V når telestaten skal åbne og 0V når den skal lukke. Og hvis det er således kan jeg godt forbinde 0V. Er det korrekt forstået?

Nej, ikke helt.

Hvis du forestiller dig, at hver udgang på styreboksen er et batteri, hvor telestaten har forbindelse til + og - polen, så kan du afbryde strømmen til telestaten ved enten ved at fjerne + fra batteriet eller ved at fjerne -. Når du så har flere udgange (batterier) vil du forbinde + sammen på dem alle, hvis det er - der afbrydes, og - sammen på alle, hvis det er + der afbrydes. (tegn det evt. op, hvis det ikke umiddelbart giver mening).

Men vi er derfor nødt til at vide, om styreboksen internt har forbundet alle + sammen eller alle - sammen.

Det kan du måle ved at måle modstand med et multimeter (på slukket styreboks). Her vil du sandsynligvis finde, at hver anden klemme er forbundet sammen. Du skal så bruge en af de klemmer, der er forbundet sammen til din blå ledning, og de de andre ledninger forbindes så enkeltvis til den anden klemme på udgangen (som du kan måle ikke er forbundet sammen med andre klemmer)
Ah, jeg forstår. Mega god forklaring - mange tak. Et andet råd jeg har fået er blot at trække 3 kabler og ikke forsøge at være smart med det her sammenfletning - rådet gik på at benytte 3 CTS kabler hver 2x0,75. Jeg har ikke hørt om CTS kabler før. Vad tænker du? Hvad ville du gøre? :)
Om man vælger et eller flere kabler er nok mest en smagssag. Man kan måske indvende, at det er lettere at servicere/fejlfinde/udskifte dele i systemet i fremtiden, hvis man ikke har flettet noget sammen.
Jeg villle nok vælge et min. 6-leder signalkabel.
jenshøj skrev den 17-11-2020 22:00:37

Om man vælger et eller flere kabler er nok mest en smagssag. Man kan måske indvende, at det er lettere at servicere/fejlfinde/udskifte dele i systemet i fremtiden, hvis man ikke har flettet noget sammen.
Jeg villle nok vælge et min. 6-leder signalkabel.

Hurtigt spørgsmål så skal jeg nok lade dig gå: hvad dækker "signalkabel" over? Googler jeg det får jeg meget tynde ledninger til f.eks. alarmer. Jeg vil jo gerne sikre mig at tykkelsen er stor nok til ikke at udgøre nogle problemer :)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis