Dampspærre - Spørgsmål til samlingsdetaljer

Hej LSD'ere

Jeg skal i gang med at isolere et opvarmet værksted (gulvvarme), og mangler viden om nogle dampspærre detaljer.

Mit værksted er enkeltstensmur, som skal isoleres med 145 mm isolering mellem HEB og murede søjler. Herefter monteres dampspær på vandret brædder. Afsluttes med 45x45 træskellet  og herfter fibergips.

Murstensvæggen står på en fugtspærre/murfolie, Hvordan afslutter jeg bedst fugtspærre og dampspærre ?

a) Kan jeg trække fugtspærre op og monteret med de vandrette brædder som holder isolering og dampspærre og så sætter damspærre udenpå ?

b) Hvis jeg sætter en træskelette på fugtspærren, skal jeg så klæbe den til gulvet og så klæder dampspærren til fugtspærren ?

Vores el-installatør var ikke blevet informeret om at værskstedet skulle isoleres og dampspærren være tæt. Derfor har han ført kabler til lamper direkte gennem dampspærren i loftet uden brug af kabelkraver eller andne tætning.

Kan jeg monteret en kabelkrave fra oversiden af dampspærre og opnår samme tæthed (evt. sætte med PL dåse ). Loftet er monteret, så det jeg kan ikke komme til nedefra ?

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Både A og B er fine - hælder nok mest til B, fordi du ved A ikke kan få tætnet (godt nok) mellem de to spærrere. Slagregn på muren kunne ende mellem de to membraner uden mulighed for at komme væk.
.
Din elektriker lyder mere som en der har haft travlt. Hvis der er en dampspærre må man antage den skal være tæt. Du kan fint tætne den fra oversiden. Sørg for at kablet er aflastet før og efter dampspærren og så kan den såmænd tapes tæt :)

 

Der hvor kablet ligger hen over dampspærre lægges en stump tape med limen opad. så kommer der en stump tape ovenfra som bøjes ned omkring kabel og møder limen nedenunder. Så er der godt styr på selve kabel tæthed, og de et par stumper tape på hver side kan så tætne helt.
Ved gulvet ville jeg umiddelbart gå efter tegning A Så ledes eventuelt fugtighed udi nederste fuge. Det er den traditionelle tegning på murerpap.
Den nederste stykke isolering bør skæres i 2 kiler så fugtspærre bøjer opad umiddelbar ved mur kant, og slutter 20-40 cm længere oppe ind imod dampspærre

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis