Skab af linoleumslåger - hvilken type krydsfiner?

Hej allesammen

Jeg er ved at tegne og købe ind til et gds-projekt med fremstilling af låger i linoleum til nogle eksisterende skabskorpus... Rund om skabskorpus vil jeg inddække med gavle af birke-krydsfiner...

Men da lågerne kun bliver synlige på kanten og på bagsiden når de er åbne tænkte jeg på om jeg kunne bruge anden plade hertil... Er det nødvendigt at indkøbe birkekrydsfiner til lågerne også eller er der andre billigere typer der kan gøre det?

Kanterne på både låger og gavle/inddækningerne tænker jeg synlige krydsfiner

Jeg håber nogen har nogle erfaringer a

God aften... ☺️
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
en mdf er langt mere stabil til dette
hvis du vil lime linolium på (hvilket er et dårligt valg) skal du også lime på bagsiden , ellers bliver de runde uanset hvilken plade du vælger
Der skal altid limes på begge sider. Arbejder på møbelfabrik hvor vi blandt andet laver masser af skrivebordsplader med finer, laminat eller linoleum på toppen. Som regel limes der kraftigt papir på bagsiden eller en sjælden gang samme materiale som på toppen. Pladerne er i reglen MDF. Af og til krydsfiner eller spånplade.
Det har ikke noget med aklimatisering at gøre.

# bredker
Hvad skulle der være i vejen med linoleum?

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

linoleum er tyk og stiv og meget svær at arbejde med for uøvede , og næsten umulig at få pæn i kanterne
bredker skrev den 16-11-2020 01:40:00

linoleum er tyk og stiv og meget svær at arbejde med for uøvede , og næsten umulig at få pæn i kanterne

 Linoleum er ikke mere besværlig at arbejde med end finér eller laminat. Man skal bare vide hvordan man gør. Som med så meget andet.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Annonce
Super - det havde jeg ikke regnet med... Hvad kan jeg lime på bagsiden der er mere økonomisk end linoleum og er det til at skaffe i mindre mængder for private? ☺️
Vi får papiret hjem i store ruller og hvorfra ved jeg ikke. Jeg tvivler på at det er med specielle egenskaber. Det minder meget om det brune papir man bruger til at postpakker ind i. Det var det jeg ville gå efter hvis det var mig.
Og husk at det nemmeste er at lave pladerne lidt for store og så skære dem til efter de er limet. Anvend en ordentligt bordsav. De skarpe kanter på plade og linoleum pudses med en sandpapirsklods.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Møbel linoleum er ikke særligt svært at arbejde med. Jeg har et skab i vaskekælder en hvor jeg har limet forbo lineleum på malede låger fra Ikea.

Det var ikke vildt svært og det har holdt i tre år uden problemer. Men er helt enig i at hele pladen skal forsegles i mit tilfælde var den jo bare forseglet med maling fra starten 

Ask
Jeg må finde noget at lime kontra med... Jeg tænker en dyksav med en ny fin klinge må være tilstrækkeligt til opgaven... ☺️
Lige et ekstra spørgsmål... Hvad limer man kontralaminaten fast med? Er det bare samme lin som linoleum? Altså linoleumslim... :-)
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også