Spånplade gulv knager og brager

Hej allesammen.

Jeg har et hus hvor gulv spånplader  i stuen knager og brager når man går på det. Det er 22 mm spånplade på strøer. Pladerne er limet sammen og sat fast med skruer. Der er enkelte "flyversamlinger". De fleste strøer er med 60 cm mellemrum, og et par enkelte med 70 cm ved bagvæggen. Jeg har prøvet at "stramme" skruerne + tilføje flere skruer, samt helt at fjerne skruer i en ende af gulvet, med kun 50% reduktion af larm. Det virker som om det er de limede samlinger der laver "bragende" 

Under gulvet er en krybekælder og noget rockwool. Ingen dampspærre. Krybekælder virker generelt ok ventileret og ikke så fugtig, men kan den smule luftfugt der så er forårsage at gulvet knirker? Jeg har ikke bemærket nogle ujævnheder i gulvet. Jeg overvejer om jeg skal lave det hele om og lægge nye plader og lægge dampspærre. Men har kun 2 dage til at gøre det i om 3 dage. Ovenpå vil jeg lægge klikgulv og 2 mm ikea underlag. 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
lyder mest som om der ikke er luft ved kanterne
se om det går på nogle steder
Der er luft rundt om hele gulvet, undtagen 3meter langs det ene hjørne af stuen (den er 5x8 meter) , hvor man kan se at gulvpladerne går under væggen og ind i et tilstødende værelse, der tilsyneladende er bygget efter gulvet blev lagt. Vil det være en ide at save langs væggen så gulve i de to rum er adskilt?

Angående dampspærre, er det en nødvendighed i min situation hvor krybekælderen ikke ligefrem drypper af fugt? Der er dræn rundt om huset. 
Efter mange forsøg med spånplade skruer og lign, tyder det på at næsten alt knagen og bragen kommer fra samlingerne. Enkelte indtørrede klatter viser at de oprindeligt er blevet limet i fer og not, men mange års brug har fået limen til at gå op.

Findes der en løsning til at lime igen uden at bryde gulvet op og så lime igen? Har googlet mig til mange "tricks" med opvarmet PU-skumvæske og tyndtflydende skibsepoxy, men jeg kan ikke rigtig vurdere om det vil virke på spånplade. 
Hvis nogen en dag googler et lignende problem, så fandt jeg problemet jeg havde med larmende spånplader: larmen kom fra gnidninger mellem spånplade og strøer. Min teori er at manglende fugtspærre i krybekælder har fået strør til at "sno sig" en anelse i årenes løb. Samtidigt er der ikke limet på strøer, så selvom pladerne er skruet godt fast med ca 15 cm mellem skruer, kunne pladerne gnubbe sig på strøer når man trådte på de enkelte plader, som alle var limet sammen i not og fer, så selv nabopladerne larmede. Hvis man går ud fra at alle skruer er på en lige linje midt på strø, så kan en plade der giver sig under en persons vægt sagtens stadig køre på strøens kanter. Især hvis den ikke længere er ret ret.

Jeg har skruet pladerne fast med gulvskruer (dem med 2 gevinder) imellem de eksisterende skruer, sådan at jeg satte 2 stk skruer ved siden af hinanden på tværs af strøers bredde, for at sikre så meget af strøernes overflade ligger op mod pladerne som muligt.
 Således + : + : +: +
Ganske rigtigt har det fjernet 95% af lydende i mit gulv. Alt det kostede var en æske skruer og en hel masse tid med boremaskinen. 
Ideelt burde jeg have lagt nye plader og strøer og en fugtspærre mellem plader og strøer, men det havde jeg ikke tid og mulighed for i denne omgang. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis