Økse til kløvning - hvilken

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
nummer 2 er nok den bedste , men den sidste er også ok
Du bliver i længden træt af at flække træ med en kløvehammer (den skal i princippet kun bruges til knudret knasttræ) - køb en ordentlig flækøkse hvis der skal kløves meget træ, så når du nemt 3-4 gange så meget som en med en hydraulisk (hobby) brændekløver. 
En god brændekløver skal være bredhovedet så den ikke kiler sig fast som man risikerer med en skovøkse. Den skal også være langskaftet, så vægten alene er nok til at flække brændet. Det er værkstøjet der skal gøre arbejdet, og ikke rå muskelkraft.

Flækkes brændet mens det er ny fældet går arbejdet som en leg og langt hurtigere end med en hydraulisk brændeflækker. Er brændet først tørt en den en helt anden sag.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har nummer 2, den kløver som en leg. Og ja, kløve mens brændet er frisk (egentlig også det nemmeste at få det gjort, så snart det er skåret). Jeg fik 2 stk store grantræer, skar det men havde ikke tid til at få det flækket og stablet, det blev et mindre mareridt, som endte med naboens brændekløver, det tog længere tid at ordne træet end det har taget at brænde det af, kan ikke anbefales (hverken gran eller vente med at kløve det).
Jeg ved ikke om I husker Elm (elmetræ) for det kunne ederbroderemig være noget genstridigt træ og kløve.     
Jeg ville også gå efter nummer to. Det tungere og smallere hoved fungerer bedre til ren flækning. Jeg har også sådan en som den sidste du viser. Det fungerer ok, hvis brændet er let at flække, og så er det mindre vægt der skal op over hovedet, men synes hurtigt den kommer til kort - bl.a nok pga den lavere vægt og det bredere blad. 
Jeg lånte sådan én her i sommers, da jeg flækkede brænde for noget familie - den kørte også ret godt, omend jeg ikke prøvede den med de helt store kævler, hvor den nok bare er en bedre version af nummer 3. 
https://www.harald-nyborg.dk/produkt/fiskars-oekse-x25-xl
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis