Skifte varmelegeme på en Siemens vaskemaskine IQ700 (WM16S772DN/10)

Jeg er ret sikker på at varmelegemet på min vaske maskine er gået i stykker. Programmer kører ikke færdigt, står og kører på sidste minut i evigheder. Samtidigt er vandet helt koldt, selv på en 90 graders vask. Anyway, tænker jeg kan skifte det selv, men jeg er i tvivl om jeg skal skifte det forfra eller bagfra på maskinen. Nogen der ved noget om det? Hvis det er forfra gider jeg sgu ikke :-D. Maskinen er 8 1/2 år gammel.

\Søren 
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skal skiftes fra bagsiden. Det sidder helt nede i bunden. Der sidder en ledning i hver side og en møtrik i midten. Den skal løsnes så spændet tages af gummiet. En kraftig skruetrækker så kan du vride det ud. Det nye sættes ind og møtrikken spændes så gummiet spænder imod kanten.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Nej. Men når jeg ser varmelegemet så ligner det alle de andre som skal skiftes fra bagsiden. Men hvad er problemet det tager 5 min at skrue bagstykket af. så du kan se.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det er mere fordi det på nogle Siemens/Bosch maskiner skal skiftes fra forsiden, og så skal jeg skille fronten ad, hvilket ser lidt mere komplekst ud. Det ser rimelig simpelt ud fra bagsiden. 
Det er ikke kompliceret at tage forsiden af. skruer forneden og så inde i sæbeskuffen. En flad skruetrækker bag det stykke ståltråd / fjeder der holder lugebælg så er du inde. Ved lugekontakt sidder der sikkert en lille rund knast. Den trykkes lidt ind og lugekontakt kan skubbes tilbage. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Jeg er absolut ikke sikker på at det er  varmelegemet , normalt vil maskinen ikke komme videre i starten hvis vandet ikke er varmet  nok op .........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Jeg prøvede at starte en 90 graders vask (uden tøj), og der startede den som den skal. Tager vand ind, tilsætter vaskemiddel, starter vask osv. Lod den køre 20-25 min,, skiftede så manuelt til udpumpning, og så pumpede den vandet ud og dør låsen slog fra. Jeg stak hånden ind i bunden af tromlen, og den var helt kold. Tænker den burde være varm efter en 90 graders vask. Det tyder på at programmerne kører som de skal, men der er bare ingen varme.

Har læst et andet sted at et defekt varmelegeme kan forårsage at den kører i det sidste minut fordi den aldrig kommer op på den rigtige temperatur, og derfor bliver den bare ved. Men jeg er nu heller ikke vaskemaskine ekspert, men synes at det ville være dumt ikke at undersøge det hvis jeg kan fikse det for 3-400 kroner, i stedet for at bruge 4-5000 på en ny maskine.....
Det er nok forskelligt hvordan det viser sig. Hvis det er rigtig slemt så slår den relæet. Men vores hvis det bare er varmelegemet der ikke varmer mere,  så køre maskinen men kommer aldrig videre. Men hvornår tager du bagklædningen af så du kan se om der er et varmelegeme der?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det er da lettere at mærke om glasset i lugen bliver varmt eller ej ...............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Nu fik jeg maskinen ud (krævede lige et par ekstra hænder), og fik pillet varmelegemet ud. Skulle pilles ud bagfra.

Målte en modstand på ca 200 K ohm, og det ser pænt smadret ud.

Den får et nyt, og så må jeg se om det virker...
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis