Skifte varmelegeme på en Siemens vaskemaskine IQ700 (WM16S772DN/10)

Jeg er ret sikker på at varmelegemet på min vaske maskine er gået i stykker. Programmer kører ikke færdigt, står og kører på sidste minut i evigheder. Samtidigt er vandet helt koldt, selv på en 90 graders vask. Anyway, tænker jeg kan skifte det selv, men jeg er i tvivl om jeg skal skifte det forfra eller bagfra på maskinen. Nogen der ved noget om det? Hvis det er forfra gider jeg sgu ikke :-D. Maskinen er 8 1/2 år gammel.

\Søren 
Jeg er ret sikker på at varmelegemet på min vaske... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det varmelegeme ser i hvert fald defekt ud. I mine år som hvidevaresælger var det 8/10 gange et defekt varmelegeme, der var svaret - uanset hvordan deres vaskemaskine opførte sig.
En god og let prøve er at køre en vask i koldt vand (evt. et skylleprogram). Hvis maskinen kan køre det program uden problemer, men laver løjer ved andre programmer, så er det en ret god indikator. Groft sagt skal en maskine kunne tage vand ind, pumpe vand ud, centrifugere og varme vandet. I et skylleprogram prøves de tre første.
På min så alt ud til at virke, pånær varmen. Jeg opdagede det fordi den stod og kørte på det sidste minut i evigheder,og det læste jeg mig til kunne være fordi maskinen ikke kunne afslutte programmet pga for lav temperatur. Prøvede så en 90 graders vask, hvorefter tromlen var helt kold.
Ved du om NTC følereren kan genbruges? Den så umiddelbart fin ud.
Lidt sent svar. Jeg skiftede varmelegemet, og den kører nu fint igen. Varmelegemet kostede 300.-, og det var meget let at skifte, da det kunne gøres bag fra maskinen.

Nogen fortalte mig at man kan afkalke en vaskemaskine, og det anede jeg sgu ikke :-D

Ved dog ikke om jeg tør det nu, da den jo har kørt i noget tid. Jeg afkalkede engang en kaffemaskine efter meget lang tid, og den døde af det.
Du kan afkalke vaskemaskinen med citronsyre i pulverform, Brugsanvisningen stå på dunken. Selv en 10 år gammel maskine kan afkalkes uden skade på maskinen. Tøm trevlefiltret bagefter,

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis