Plante ligusterhæk i slut november?

Jeg har endelig fået fjernet træer og buske fra min forhave, og vil nu have etableret en ligusterhæk for at få noget dække til forhaven mod vejen.

Er det realistisk at nå at plante ligusterplanter her slut november, eller er det for risikabelt?

Skal jeg bruge nogen bestemt jord til at sikre de bedste betingelser for hækplanterne? Er muldjord nok, eller skal jeg også bestille noget gødning?

Vi bor i Horsens, så jorden er meget leret.

På forhånd tak
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det går fint at plante liguster i november, men vær opmærksom på at hvis der tidligere har været liguster det pågældende sted så skal jorden udskiftes før der plantes nyt.
Det er først for sent at plante, når jorden er frosset. Du planter bare løs, og du skal hverken bruge særlig muld eller gødning, da det kun gavner i vækstsæsonen. I det hele taget er der ingen grund til at gøde (sund) liguster, da den bare bruger krudtet på at lave lange, ranglede skud, som du så skal bøvle med at klippe og bortskaffe.


Hellere leje end at bo på gaden.
Enig med de andre plant løs så længe du kan komme i jorden inden frosten kommer (det er lang flere udfordringer med at vente til foråret). Er jorden det rene ler bør den udskiftes med noget almindel havejord. 
Så længe der ikke er forst er det intet problem. Man siger at man kan plante hæk i perioden november-april. Vi har selv lige plantet ny hæk her i sidste weekend. 
BirHansen50 skrev den 08-12-2020 21:49:17

Så længe der ikke er forst er det intet problem. Man siger at man kan plante hæk i perioden november-april. Vi har selv lige plantet ny hæk her i sidste weekend. 

 Men planter man om foråret, bør der vandes rigeligt, foråret er som regel tør. 

Annonce
Man gør sig selv en stor tjeneste ved at plante i vinterhalvåret, og der kan plantes så længe jorden er frostfri. Det gælder særligt for unge barrodsplanter. Støvregner det kan forholdende ikke blive bedre.

Lige nu er jeg og en kammerat i gang med et større projekt. Vi planter hver over 1000 planter pr. dag udelukkende med en kraftig drænspade hvor planterne trykkes på plads med en støvlehæl.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det skulle ikke være noget problem så længe der ikke er frost i jorden. Man siger man kan gøre det mellem November og April. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis