Et stik på printpladen

Hej
Jeg har en Kenwood forstærker fra starten af 90erne og volumen potentiometer er begyndt at give mislyde når jeg drejer på den. Jeg vil prøve at kigge nærmere på det, og skal tage printpladen med potentiometeret ud, men der sidder 6 ens stik som jeg ikke kan overskue. Jeg har prøvet at trække i kabler, det er som om man kan trække dem op lille smule. Har prøvet at brække forsigtigt med en skruetrækker flere steder, mens jeg trækker i kabler.  Der sidder en plastik, som på min kuglepenstegning, som jeg kan brække lidt op i enderne med en skruetrækker, men ledningerne bevæger sig ikke af det. Det virker som om den er clipset på stikket. Jeg tør ikke at brække for meget i det.
Er der nogen som har set den type stik før?
Og den skal selvfølgelig støvsuges inden jeg samler den igen.

.
.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sidder der ikke en lås ude i siderne af stikket der skal trykkes lidt ind?

Søren O
Tak
Vil det sige at der er kun kabler som kommer ud? Uden stik dele? 
Jeg er ved at prøve, men det føles lidt underligt. Det sidder fast et sted.  Har uploaded 2 korte videoer.
https://drive.google.com/drive/folders/115WCeywE9RI_pP8z9PxsBDu6V4LNhu9M?usp=sharing

Du kan bedømme om det er stik eller om plastic bare er lednings support. Hvis du kikker på bagsiden af printet vil man kunne se om det er fine runde afslutninger på stik benene, hvis de er afklippet er det ledninger loddet direkte ned i print.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Jeg tror det er en "stikløs" forbindelse. Den "løse" plastikdel er den der låser ledningsenderne til printdelen.
Prøs at løsne den i begge ender og se om ikke fladkablet så kan tages ud.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Annonce
Mange tak.
Jeg kom til at knække den ene "løse" side af, så der kun er en side at brække i, men den sidder stadigvæk fast.
Der er 2 rækker med ben/lodninger på undersiden af printet, under stikket.

Men det lykkedes at skrue pcb af, med kabler på. Jeg tror det går udover mine evner.
Det ligner slet ikke et potentiometer, som jeg kender dem.
Der er 3 rækker potentiometre, hvis de sorte klodser er pots, med 6 lodninger til hver klods.
Der er en motor, gearkasse ( tror jeg), 3 stk pots og sikkert eller anden positions sensor til sidst.
Så kan jeg ikke rense kulbanen i pot'en, som jeg har drømt om.

.
Uden at have det mindste forstand på det ser det ud som om der er fjernbetjening på volumen knappen således at motoren også kan skrue op / ned. Der er sikkert dobbelt knap bas / diskant eller også kan knappen trækkes ud så stereo side kan reguleres for sig. Anywhere det ser mere kompliceret ud en sådan lige ud af landevejen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, lige præcis.
Volumen knob drejer selv rundt når man skruer op og ned for lydstyrken på fjernbetjeningen og en rød LED lyser , så man kan se volumen position i mørket.
Har haft den i 30 år.
Der er 2 mono forstærkere, en til hver højtaler.
Volumen potentiometre har den samme aksel, så de skruer op og ned på begge forstærkere på samme tid.  Men den tredje ved jeg ikke hvad er til.
Hvis jeg bare kunne skille dem ad og rense kulbanen, fysisk. Ikke med spray.  
Det må også være svært at lodde dem af, når de er samlet med en lang aksel. Så skal alle loddeøer næsten varmes op på samme tid...ikke nemt.  Det er hellere ikke sikkert potentiometre kan skilles ad, så man kan se kulbanen.  

Du skal bruge en tinsuger. Så kan du frigøre hver enkelt "loddeø" een for een. 

Søren O
Æhh, hvis du får dem af, hvad får du ud af det ?. Tænker du skal købe noget spray, der kan rense dem. Der må være steder hvor du kan "fylde på". Biltema har elektronik rense og smøre middel til sådan noget. Man sprøjter det i, bevæger dem en masse gange. Det kræver altså ikke at man lodder det af. Hvis det er hermetisk lukket tror jeg altså ikke det overlever en skille ad tur. MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis