Træer i skel

Hej

Hvis man køber en grund og der står en 30m lang række gamle 10m høje træer nøjagtigt i skel mod naboen, er man så i sin gode ret til at fælde dem, skære dem ned til 1.80m eller hvad?

Med venlig hilsen
Morten Nielsen
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Kort og godt NEJ (desværre). Du må kun skære grene af som hænger ivejen for almindelig færdsel i haven (dvs. maks. ca. 3meter). men se evt. mere på www.hegnsyn.dk

/Claus

Morten
Tak for svaret

Det virker simpelthen utroligt at man ikke må gøre noget ved sådan nogle træer. Nu står de trods alt mod øst men de tager stadigvæk alt hvad der minder om morgensol.
Havde de stået mod syd havde vi ikke fået en eneste solstråle på grunden.

Træerne står midt i skel så de står ligeså meget hos mig som hos naboen. Dermed kan jeg ikke se at jeg ikke skulle have ret til at gøre noget ved dem. Ville en nabo som min undgå dette, kunne han jo blot sætte træerne inde på sin egen grund.

Jeg kan se på hegnsyn.dk at der er mulighed for at få gjort noget ved problemet. Hegnsynet i kommunen kan vurdere hvorvidt træerne er til gene og dermed afgøre striden.

Med venlig hilsen
Morten Nielsen
Hej

vi havde nøjagtig samme problem, men heldigvis gik de ud af sig selv (det var elmetræ, og der kommer sygdom i alle elmetræ..)

/Claus

Morten
Det bedste råd jeg kan give, er at få et godt forhold til naboen så går det hele meget nemmere, og vi bruger da også at låne af hinanden, købe ting sammen som vi sjældent bruger og tidligere passe vores begge hunde, så de fik det bedst muligt.

Ofte udvikler det sig til et venskab frem for et fjenskab, så har man mulighed så gør det i stedet for at bruge hegnsloven - den giver da kun stridigheder.

Mvh. JørgenE
Undskyld Claus - men dit svar forekommer mig fuldstændig i skoven ;-)
Hegnsloven gør rimeligt klart, at man i forbindelse med boligbyggeri (hvilket jeg formoder dette er) kan forlange et fælleshegn nedkappet til 1,80 m.
Vedr. træer gør der sig det gældende, at de skal stå i skel (eller max. 1,75 meter derfra), stå på række, være rimeligt ensartede samt udgøre en væsentlig del af skellets længde, for at de kan betragtes som hegn. Og ud fra Mortens beskrivelse er ovenstående netop tilfældet.

Men - når det er sagt. Prøv lige at overveje, om I kan undgå det, hvis naboen ikke er med på den. Eller evt. kompensere ved at fjerne grene et godt stykke op. Træerne har garanteret en god vinddæmpende funktion, ligesom de tiltrækker en masse fugle.

Mvh.

Jan R.
Annonce
Hej

DU får aldrig hegnsynet til at forlange træerne skåret ned, med mindre de direkte ødelægger dit huset. Det var ihvertfald hvad de sagde i Ålborg, da jeg ringede til dem, og de træer i vores skel ødelagde faktisk vores hus pga. algevækst, men det var ikke nok.

/claus

Morten
OK - lyder bare mærkeligt. Hegnsloven (og særligt vejledningen dertil) er ret konkret - synes jeg. Men alt kan jo fortolkes!

Mvh.

Jan R.
Hej Morten

Jeg kender ikke helt hegnssynsloven og de muligheder den evt giver...

Men som jeg læser dit spørgsmål så er der jo det specielle at du enten har købt eller overvejer at købe en grund. I det tilfælde vil jeg jo klart stille det som krav til sælgeren at de træer enten er fjernet og eratattet med en alm hæk eller at de lovligt kan fældes. Skriftligt naturligvis. Hvis dette ikke er muligt så vil jeg jo overveje om de træer er så stor en gene at de vil betyde at grunden ikke skal købes, eller om det evt beretiger til en lavere pris... Fx fordi grunden ikke kan bebygges optimalt når der tages hensyn til solforhold osv.

Så er det pludseligt sælgeren der har en opgave og usikkerhederne ligger på hans skuldre....

At kræve træerne fjernet efterfølgende med henvisning til at de udgør en fare for dit nye hus kommer du nok ikke lang med, træerne var der jo først !!! Altså medmindre der ved en storm eller lignende kommer revner osv..

Men som Jørgen også skriver, så husk på at et godt naboskab bestemt er det rareste i det daglige...... Så overfør problemet til sælgeren ved at stille krav !!!

Venligst Njord 8)

PS. Jeg bor selv i et nybygger område og har ingen naboer !!! kun genboer... ( Jeg bor på en hjørnegrund, lige op til et fælles areal og en mark med heste bagved.... ) Så ingen naboer.... Men mange gode genboer :lol: .

MVH Njord
Hvis man køber en grund og der står en 30m lang række gamle 10m høje træer nøjagtigt i skel mod naboen, er man så i sin gode ret til at fælde dem, skære dem ned til 1.80m eller hvad?


Løsning: Køb en anden grund !

For sent? Tja....så har du desværre ikke gjort dit arbejde godt nok, og må nu bøde.

"Life is a bitch, then you marry one and then you die." biggrin :roll:

Lars

-------------------------
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis