Kan man overfræse med en normal boremaskine?

Hej, jeg skal fræse nogle runde forsænkninger til beslag i låger.
Jeg har ikke en overfræser, og vil helst ikke ud og invester ei en. Kan man lave nogenlunde præcision ved at bruge en normal akku boremaskine og fræsejern? 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din boremaskine kører alt for langsomt.
Havde du tænkt dig at lave det i "frihånd".
Havde du en boremaskine i en borestander havde du måske en chance.

Søren O
Det burde kunne gøres med et forstnerbor 
Du finder Ø på dit beslag og bruger et bor/kunst eller stilbart så kan du få et pænt resultat (har du en bænkboremaskine - det bedste til det.

En boremaskine roterer alt for lagsom

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej alle, tak for svar.
Tror jeg prøver at lave en test med et kunstbor/fostnerbor. Har ikke en bænkreboremaskine, men giver det lige et skud på noget overskudstræ :)
Har set en på FB Market sælge en overfræse med fræsehoveder for 300kr, men selvf. er det et billigt produkt af begrænset kvali, mne du får fat i det værktøj du mangler, og kan evt. sælge det videre bagefter.

Annonce
Biltema går en billig overfræser der er helt fin til den slags.

Jeg har selv engang prøvet det med et forstner bor og det er ikke helt ligetil. Ofte er der ikke så stor forskel på dybden af pladen og dybden af hullet. Derfor bliver man først nød til at slibe spidsen af bordet så det ikke går igennem.
Derefter kan man få det problem at bordet presser på taget (netop fordi det ikke kører så hurtigt) også buler fronten pludselig ud der hvor hullet er. Dette kan man modvirke ved at spænde en anden plade på fronten imens man borer og jeg lykkedes faktisk med et ok resultat men brugte også sådan en fast boremaskine eller hvad man kalder det hvor man sænker bordet ned fra maskinen og det står helt lige 

Ask
Hvis du skrev hvor du boede, var der måske nogen der havde en "låner". (Jeg har i Aarhus)
Hej Gnyff,
Jeg bor i Beder, så det kunne sagtens fungere. Det er flinkt af dig :)!
Altså det er en overfræser du har?

Jeg fandt i øvrigt en video fra svalk (dem som har lavet låge beslagene). Her laver de faktisk hullerne med et forsnerbor og et stemmejern.

Dog skal jeg også kant fræse en slis i bunden af lågen til en styreskinne, det dur fostnerboret nok ikke lige til! ;D
Regmos skrev den 17-11-2020 06:17:29

https://www.youtube.com/watch?v=PXQ01Kakjw8

De ser lækre ud. Men til mine behov er det altså langt billigere at købe en simpel fræser. Den slags festool grej skal man nok være proff før giver mening 

Ask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis