Tilslutning af komfur

Hej medlemmer
Jeg er i gang med at tilslutte et brugt komfur.
Komfuret har neutral, jord, brun, og to sorte ledninger
Væggen har neutral, jord, brun, sort og grå
Jeg er med på at det vigtige er at neutral og jord er tilsluttet korrekt, og at det ikke burde betyde noget om man bytter rundt på faserne.

Mit spørgsmål er da. Kan man regne med at de to sorte kan sluttes til den sorte og grå på væggen, vilkårligt?
Nå jeg gør dette går afbryderen. Komfuret kom med et stik med 5 ben, hvor det ene var fjernet, og den brune ledning ikke var tilsluttet. Så jeg mistænker at det er den brune der giver problemer, og at tidligere ejer af komfuret derfor har undladt at tilslutte den.

Hvad tænker i?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi tænker at de to sorte skal bruges som faser. Du skriver at afbryderen går. Hvilken afbryder? Den brune skal ikke bruges. Hvis der er fugt i komfuret, kan det få HPFI relæet til at koble ud.

fase
Jeg tænker at du skal tage låget af tilslutningen i komfuret og se hvordan det er monteret.
Eller også er der den mulighed at komfuret er fugtig og først skal tørre. Det 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
S. Fabrin skrev den 14-11-2020 18:42:50

Vi tænker at de to sorte skal bruges som faser. Du skriver at afbryderen går. Hvilken afbryder? Den brune skal ikke bruges. Hvis der er fugt i komfuret, kan det få HPFI relæet til at koble ud.

Tak for svar! 

Afbryderen - sikringen
Du siger at den brune ikke skal bruges. Bør jeg så tilslutte de to sorte fra komfuret til den sorte og grå på væggen? Eller i til den sorte og brune på væggen? Jeg vil prøve bare at fjerne den brune, til at starte med
Kig i komfurets tilslutnings dåse. Det er det sikre. Men hvis den brune ikke har været tilsluttet tidligere så skal den sikkert ikke bruges. Og ja som du selv starter med, det har ingen betydning hvordan du tilslutter de 2 andre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis