Justering af vippeport

Hej LDS,
Min kære mor har lejet en garage med en gammel vippeport i hendes boligforening.
Hun har desværre dårlig ryg, og garageporten er for tung til hende når hun skal have løftet så meget vægt op over hovedet. Hun har spurgt mig om jeg kan hjælpe med at justere den, så den bliver lettere.
Jeg ved intet om garageporte, men jeg kender til forums og kloge mennesker som forhåbentligt gør.
Måske vigtig viden: Porten er rigtig nem at få ned. Hun skal knap trække den de første 10cm før tyngdekraften (går jeg ud fra) tager fat og gør resten af arbejdet.

Så vidt jeg kan forestille mig, er det fjedrene på billede 1, som hjælper med at trække garageporten op, så hvis jeg kan spænde dem mere, må de vel tage mere vægt.
Fjedrene er i bunden fastgjort med en kæde, som sidder i spænd i et beslag. i tilfælde af at jeg har ret i at fjedrene skal spændes, for at porten bliver lettere at åbne, hvordan ville i så foreslå at man kunne spænde denne fjeder mere? Den er ikke "bare lige" til at trække ned med håndkraft og så sætte i spænd et kædeled længere nede. Jeg tænker jeg skal have noget tungt, som kan trække fjederen længere ned.
Jeg forestillede mig en jernstang igennem krogen i bunden af fjederen, hvor kæden også er, som jeg så kunne stå på, mens en anden så skulle spænde kæden, men det lyder ikke til at være helt uden risiko for skader. gode råd?
Porten køres op i de skinner, i kan se på billede 3. En anden teori ville være at sænke disse skinner, så porten "triller mere stejlt". Jeg er dog i tvivl om, om denne løsning ville tage fat tidsnok, inden det bliver for tungt for min mor. Her er også risiko for at den bliver for besværlig i den anden ende - når hun skal have den ned igen.
Billede 4 er af beslagene der holder skinnerne.
Viceværten i afdelingen og boligforeningen er ikke til meget hjælp. "Hvis det virker er der ikke mere vi kan gøre". Jeg håber at nogen af jer har nogle guldkorn til mig, så jeg kan gøre min mor glad igen og redde hendes ryg fra disse belastninger.

På forhånd tusind tak! :)

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja hvis du strammer fjedrene, bliver den nemmere at åbne, men lidt svære at lukke.
tror ikke at du skal ændre på skinnerne, har du smurt alle bevægelige dele, og tjekket at rullerne i skinnen køre nemt, det kan også hjælpe at rense skinnen,hvor rullerne køre, hvis den er beskidt eller rusten.

Kunne en elektrisk portåbner være en mulighed ?

Vi prøver igen, i morgen --
Det er når porten er helt åben at fjedrene er slappe.

Søren O


jeg overvejede også kraftigt en portmotor, til jeg erfarede at der ikke er en alternativ indgang i garagen i tilfælde af at motoren går i stykker. Det har jeg ladet mig fortælle der helst skal være
Der sidder en snor til at frigøre porten så den kan åbnes manuelt, men du skal (bore et hul eller noget, som du kan få fat i hvis den ikke duer
 

 

Annonce
Spænd fjederen, så porten går let op. Monter en rem eller snor nederst i porten. Når din mor lukker porten, trækker hun skråt i snoren. Et alternativ er et indvendigt håndtag nederst på porten. Jeg har een mage til og en kone på 158 cm. Hun kan klare den. PS rullegangen SKAL være helt fri for rust og snavs og check at skinnerne løber fuldkommen parallelle, og porten hænger i lod når den er lukket. Sørg for, at stoppet bagest på skinnerne er 5-10 cm længere tilbage end porten, når den er åben. Der skal være plads til ekstra fremrul. Ellers risikerer du at porten ryger ned igen når den åbnes.

 

Som beskrevet så er der en udløse snor i alle porte. Skulle man blive " spærret inde " og strømmen er gået så trækker man i snoren og porten er fri. Når det er en vippeport, kan man skubbe / sparke til bunden af porten og der bliver plads til at komme ud. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis