en god slag/bore/skrue maaskine

jeg skal til at invistere en del penge i noget Akku-Værktøj. det skal enten være makita eller Milwaukee. jeg er lidt i tvivl om hvad for et mærke jeg skal vælge. og ved i hvad for en slag/bore/skrue maskine der er den bedste fra begge producenter. da det er vigtig den har mange krafter.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal først lige gøre dig klar hvad du skal bore/skrue i og hvor mange maksiner du vil have?
Jeg bruger selv DeWalt (hobby-gør-det-selv) men om du er til gul, rød eller blå, så gør det samme sig gældende for alle de mærker jeg har hørt om.
Halvdelen af YouTuberne sværger til Milwaukee. Men herhjemme er der flere som forhandler Makita, så umiddelbart ville jeg vælge Makita af de to.
En rigtig god skruemaskine er ikke den bedste til slag-bor. En god slag-boremaskine er ikke god som skruemaskine osv.
Jeg har en billig DeWalt der kan lidt af hvert. Den kan skrue med ca. 75nm og den kan slag-bore i mursten og letbeton uden problemer. en rigtig god all-round maskine.
Næste skridt op en større bore-skruemaskine der typisk kan skrue med op til 90-100nm. Det er dem håndværkerne typisk render rundt med. Men stadig ikke gode til at slag-bore i hårde materialer.
Så kan du vælge en decideret slag-skruemaskine (indbygget bit-holder). De kan skrue med op til 200nm hvilket gør dem til en noget kraftigere skruemaskine, men ikke egnet til at bore (den slår "rundt" og ikke "lige frem" mod emnet).
Og så er der decideret slagbore maskiner (med eller uden ledning) som levere slag nok til at bore i hård beton, men ofte ikke har fin-føling nok til at være en god skruemaskine, eller den river skruerne fra hinanden.

Så igen. Kommer lidt an på dit behov og forventninger :)
Mvh
Man kan altid gå op i størrelse og dermed en kraftigere maskine. Men det øger også vægten, så hvis du ska bruge den til at skrue mange skruer op i lofter f.eks. så skal man have en ret lille for at det er til at holde til i armen. Det samme med batterier. Mange Ampere timer er også det samme som tungere maskiner så det er heller ikke altid en fordel. Hvis lader hele tiden står med et batteri klart så tager det ikke mange sekunder at skifte. 
Jeg har kørt med samme Dewalt maskiner i mange år. Skruemaskinen har fået skiftet bits holder, men ellers ikke nogen reparationer der. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Glem alt om slag. Det er helt unødvendigt. Det eneste sted du behøver slag er i beton eller sten, og dér kommer en "slagboremaskine" 100% til kort. Der dur kun en borhammer med SDS-bor (som du sikkert kan leje hos et byggemarked når det er nødvendigt).

Mursten, gasbeton, træ osv. klares bedst uden slag.

Led efter en let håndmaskine med gearkasse som enten kan indstilles til boring (>1500 o/m) eller til skruearbejde (lavere omdrejninger og momentbegrænsning).

Min egen favorit er en Makita DF331D, som ikke er helt ny. Men kig på specifikationerne, så forstår du hvad jeg mener.

jeg har en rigtig slagbormaskine på ledning. jeg har en 12v maskine jeg bruger til når der skal skrues en masse skruer i. men når jeg skal sætte vinduer i med karmskruer f.eks. så har jeg måtte ud og låne en kraftig maskine hos en ven. og det samme gælder når jeg f.eks har sat garageport op. eller når jeg skulle sætte hylder op.
og næste år står den på at sætte flere vinduer/døre i huset. plus lave terasse og måske overdække den.
Er det for at skrue store skruer i, skal du have en slagskruemaskine.
Eks som denne her LINK den yder 170nm, det er der ikke mange akku skruemaskiner der gør...
Den vejer og fylder ikke så meget som skrue/boremaskinen, men kan skrue meget større skruer i. Og fordi det er en slagskruemaskine, kræver det ikke mange kræfter at holde maskinen.
Det er samme prinsip som en slagnøgle som bruges bolte mv.

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis du vil have alle muligheder i din boremaskine må du gå på kompromis. Skal den for eksempel kunne bruges som en effektiv slagboremaskine bliver den så stor og tung, at du vil være træt af den de fleste andre gange.

Hvorvidt det er en Milwaukee, DeWalt, Makita eller noget fjerde er nok ikke så vigtigt som flere andre detaljer.

Jeg har selv en Bosch GSR 18V-60C og er meget glad for den. Faktisk har jeg også den forrige model GSR 18 V Li og de passer batterier sammen, så jeg har altid strøm. Du skal nemlig se på batteripakken, som skal kunne levere varen. Mine er 18 volt og de indeholder henholdsvis 2,6Ah og 5Ah. Har prøvet at boret huggede fast, og jeg tog en dans rundt om skruestikken  😏

Noget andet som der normalt ikke er fokus på er fysiske detaljer som, at den skal "ligge godt i hånden". Lidt svært at forklare, for det er lidt ligesom en hammer, som kan ligge godt i hånden. Det kan kun du afgøre ved at - ja tage modellen i hånden for at mærke ligevægten. Håber I forstår.
En anden ting jeg værdsætter er LED lyset i bunden af håndtaget ved batteriet. Lyset skal ikke sidde oppe ved borepatronen.
En tredie detalje er længden af selve boremaskinen. Ved trange steder er det træls ikke at kunne få maskinen ind til brug.

Til min Bosch kan man også købe et Bluetooth modul, men det er overflødig legetøj.
Jeg er enig med Bent Andersen!
Hvis man skal bruge slag, skal man ha' en rigtig borehammer. Bosch har lavet en lille en forsats (GHA FC2) til deres 18V flexiclick-maskiner, der /måske/ kan bruges til noget. Men jeg tvivler på, at det er pengene værd, med mindre man har brug for at slæbe den meget med rundt... ;-)

(Jeg har flere Metabo akku-maskiner med "tandhjuls-skrald" slag - men bruger altid en rigtig borehammer, hvis jeg skal i beton...)
Jeg har en borehammer, men til 230 volt.
Bruger sommetider min Makita akku boremaskine med slag, den kan godt bore hul i en haveflise, det går selvfølgelig ikke så hurtig som borehammeren, men det kan lade sig gøre, så et det kun et enkelt 8-10mm hul, bruger jeg akku boremaskinen.
Har en kraftig model, med metalgearkasse.


Vi prøver igen, i morgen --
Dolly2000 skrev den 16-11-2020 15:03:52

 Nåh - ja, glemte at tilføje at borepatronen selvfølgelig skal kunne håndtere 13mm bor. 

Husk længden af selve maskinen.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis