Understøbning af kælderfundament

Hej LDS brugere

Jeg vil igang med at gøre vores kælder mere brugbar, og vil derfor gerne isolere gulvet, da det i øjeblikket er sand direkte under 10cm betongulv.

Har læst mange af indlæggene herinde omkring understøbning, og er klar over de risici der, derfor går jeg også forsigtigt frem med en 1 meter af gang, støbe med beton optil 5 cm fra det eksisterende fundament, og fylde det resterende ud med ekspanderende beton efter nogen dage. Har også styr på beton blanding osv. Da jeg har lavet betonarbejde før, men har dog et par spørgsmål som håber i kan hjælpe med. Har lavet et enkelt hul for se hvordan det ser ud

Når jeg graver de 90 cm ned er det ren sandbund, er det ok at støbe direkte ovenpå det? Bare det er stampet ordentligt.

Den nuværende fundament er leca blokke, og er støbt om på 5-10 cm beton, for at få en ren overflade at støbe op imod, er det ok at slå det lås, så det kun er leca bunden tilbage?

Håber i kan hjælpe?
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du behøver ikke at stampe i bunden af grøften. Der skal ikke graves længere ned end nødvendigt så sandlaget er meget fast allerede. bunden skrabes pæn ren.
Du skal være lidt forsigtig med at hugge den beton kant af. Idet du hugger så vil det falde fra hinanden der hvor det er svagest. Og det kan sagtens være 1 eller 2 skifte oppe i leca muren. Det kan nok lade sig gøre at skære en rille vandret lige over beton kanten, med en stor vinkelsliber. Ligeledes skæres et par snit ned igennem beton kanten. Derved svækker du kanten så meget at den gerne skulle gå i stykker alene.
Det vil nok også være en fordel at gøre det allerede under opstart på hvert 1 meter stykke, så der ikke er helt hulrum under.
Skal der hugges med mejsel så kan man med fordel hugge vandret langs muren, ind i rillen der er skåret så støder det ikke nedad med risiko igen for at leca falder ned. Desuden er borehammer bedre end håndhammer. Og hvis ikke dit angreb har nogen umiddelbar virkning så skifte sted og angrib et andet sted. Fortsat slag samme sted uden udvikling giver også risiko opad.
Men det er alt sammen noget man må prøve sig frem med.
Du kan godt lave flere 1 meter huller med mindst 3 m imellem. Ellers vil det tage urimeligt mange uger. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis