Filt eller ej?

Et meget hurtigt og måske lettere dumt spørgsmål:

Jeg er ved at etablere loft til kip hvor jeg har eksisterende gipsvægge i rummet. Jeg vil i den forbindelse jo gerne have samme finish på de nye gipsplader som de gamle (dog selvfølgelig med en ny klat maling i hele rummet), men jeg har svært ved at lure om der er lagt filt på gipsen før maling eller ej, er der en måde hvorpå jeg kan se dette?

Bonusspørgsmål: Jeg har en skunklem jeg skal have flyttet, og heri vil jeg blænde af med en gipsplade, er der en smart måde at få dette område til at ligne resten af væggen så den bliver helt usynlig?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du burde ikke være i tvivl hvis der er filt på. Det ligner filt - hårstruktur i malingen. Ofte kan man se filten langs kanter, bag lister og karme hvis der er helligdage i malerarbejdet.  Hvis du kigger godt efter, kan man nogen gange se samlingen mellem to baner filt. Der må være en gipskant hvor du har fjernet loftet. Prøv evt med en spids kniv der om du kan finde et lag filt bag malingen der. Og mange - sagde hunden - bruger ikke filt på gipsplader - kun på spartel.

Og ja - gipsplade i skunkhullet er absolut det bedste - men det bliver svært at gøre helt usynligt, for du får en kant så skal spartles og den vil kunne ses, næsten uanset hvor meget du sliber, for du bør lægge en armeringsstrimmel for at det holder, og den vil rage en mm over resten af væggen.  (Det kan være det kun er dig der kan se det) med mindre du spartler hele væggen og/eller lægger filt på hele væggen.


Mvh Troels
Jeg har fjernet lister hele vejen rundt og kan også se kanten hele vejen rundt hvor det gamle loft var (under hanebånd) og der er absolut ingen tegn på filt hvorfor min mistanke om at de nok bare har malet over, er korrekt.

Hvis nu jeg beslutter at jeg gerne vil have filt på i hele rummet, kan dette så blot lægges ovenpå den gamle maling? eller vil det ikke holde?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det kan du godt - men kun hvis du vil have den finish - dine vægge og lofter bliver ikke nævneværdigt stærkere af den grund ift ren gipsplade. 

Mvh Troels
Jeg tænkte mere i stil med at det så var nemmere at få et ensartet look over det hele nu hvor jeg har den gamle skunklem der skal lukkes osv :) 
Vil anbefale dig at skrabespartle væggene og give det en hurtig slibning inden du sætte ør filt op. Filt på lofter plejer man generelt heller ikke at sætte op

Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også