Loftudtag til el.

Hej alle el-kyndige.
Jeg vil bare have bekræftet om mit loftudtag er lavet efter bogen?

Når I er færdige med at få kaffen galt i halsen, så er det heldgivis kun ment i spøg.
Jeg er ved at ombygge hele køkkenet og fandt dette lækre stykke installation under et armatur. Jeg har kun fjernet armatur og gipsplade. Så det er sådan et originalt loft udtag så ud.
Man havde andre standarde dengang :)
Alle andre lampeudtag i huset er dog heldgivis den gamle runde metaldåse. Det er kun den her der var skjult.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis de var ført direkte ind i et fastmonteret armatur er den god nok
Jeg har fundet 0.75mm3 lampeledning muret i væggen til at forbinde nogle stikkontakter. Ja, der var tydeligvis en anden standard dengang :D Så skal man nok undlade at lave noget selv, hvis det er sådan noget man har gang i

 

Som bredker skriver, er der ikke noget galt i at afslutte den faste installation i et fastmonteret armatur. Det gør man stadig i stor stil, f.eks. i forbindelse med indbygningsspots og udendørsbelysning.
Spændende. Det var jeg faktisk ikke klar over.
Jeg sørger nu alligevel for at der bliver monteret nogle nye LK orange dåser :)

jenshøj skrev den 13-11-2020 14:19:47

Som bredker skriver, er der ikke noget galt i at afslutte den faste installation i et fastmonteret armatur. Det gør man stadig i stor stil, f.eks. i forbindelse med indbygningsspots og udendørsbelysning.

 

Det er ok lavet efter datidens standard, men jeg mener kun der må være et rør/kabel efter nutidens standard i en lignende situation.
Bibihest: Den med 0,75 mm2 ledning i fast indmuret installation har aldrig været lovlig. Omkring  2. verdenskrig var der materiale mangel og var der en overgang 1 mm2 ledninger

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis